Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

unlock26 skrev:
olgaus1993 skrev:
gnestakalle skrev:Det var så lite, tyvärr är det ett relativt ofta förekommande fel.Egentligen bör man nog kolla sina handbromsbelägg med jämna mellanrum men jag skall inte peka finger då jag själv inte kollar som jag borde. :roll:

Mvh GK
Märkte att bromsoket var dåligt, kolvarna går inte ens ut när man bromsar så tog bort de och visade en verkstad. Dom rekommenderar att köpa nytt ok så nu undrar jag är biltemas ok bra eller är de skit?:P
Jag har biltemas ok runtom på min s40,inga problem efter korta 9månader änsålänge..
Så köp och byt du..
Ok tack blire o köpa de då!:) men tänkte ska lufta bromsarna runt om, men man vågar ju inte ta i på nipplarna, dom sitter ju som inåthelvete på alla.. Tips för o få bort?:)
Regeln är att man byter båda oken på samma axel, alltså man byter inte bara et ok bak utan bägge oken bak. Det är inget måste men rekommendabelt. Om du sen bara höjer den ände av bilen där du skall byta så bör det räcka att lufta där. Om du även pressar ner bromspedalen c:a en tredjedel med hjälp av en lämplig plankbit så skall det inte rinna något nämnvärt med bromsvätska.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Regeln är att man byter båda oken på samma axel, alltså man byter inte bara et ok bak utan bägge oken bak. Det är inget måste men rekommendabelt. Om du sen bara höjer den ände av bilen där du skall byta så bör det räcka att lufta där. Om du även pressar ner bromspedalen c:a en tredjedel med hjälp av en lämplig plankbit så skall det inte rinna något nämnvärt med bromsvätska.

Mvh GK
Bromsen är mjuk och svampig så låter de ett visslande ljud när man trycker ner den så tänkte lufta runt om.
Mellan bromsservoburken och motorns vakuumsystem, vet ej exakt var den är ansluten där.

Mvh GK
Jag måste nog lufta bromsarna runt om, eller i allafall ena kretsen, eftersom jag var så klantlig att jag inte hade mont en bräda på bromsen innan jag sågage av bromsledningen.

Men är det någon som har något shema över i vilken ordning man ska lufta bromsarna om man ska göra det runt om.
[quote="Uthil"]Jag måste nog lufta bromsarna runt om, eller i allafall ena kretsen, eftersom jag var så klantlig att jag inte hade mont en bräda på bromsen innan jag sågage av bromsledningen.

Men är det någon som har något shema över i vilken ordning man ska lufta bromsarna om man ska göra det runt om.[/quote

Vad är det som gör att man inte behöver lufta, eftersom man lägger tryck på bromsen?
andy78 skrev:Vad är det som gör att man inte behöver lufta, eftersom man lägger tryck på bromsen?
Bromsvätskan rinner inte ut. Har du inget tryck på pedalen rinner hela systemet ut, och du åker på att lufta samtliga bromsar istället för bara den du byter(+ kostanden för bromsvätska, även om det kan vara värt att byta iaf).

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]