Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke07
Hej jag har en V70 II -02 med en defekt AC kompressor. Nu tänkte jag byta den själv för att sedan fylla den hos ngn lämplig bilfirma.

Nu till min fråga, är det svårt att fxa detta själv? har letat efter ngn guide men inte funnit ngn. Vad krävs det för verktyg, ngt speciellt man bör tänka på.

Skulle bli mycket tacksam om ngn hade tiden att hjälpa mig svara på lite av mina frågor. Beställde en ny kompressor på skruvat idag.

MVH
av lennart lundberg
Hej!

Hur vet du att det är kompressorn?
Att jag fråga beror på att det finns en del andra faktorer som spökar. Det vanligaste är kondensorn, eftersom du har en äldre Volvo -02. Läckage i någon skarv/övergång eller för lite kylmedel.
Visst kan man byta kompressor själv om det är den som felar och systemet är tömt på kylmedel (läckage).
Har själv bytt kompressor (läckage axeltätning. OBS. NY från JB bildelar) och fått hjälp med återfyllning av en AC-Nisse.
Var inget större problem vid bytet av min kompressor visserligen var det på en 940, om man inte har tummen på fel ställe.

Lennart
av Micke07
AC.n fungerar som den ska den kyler bra men ger ifrån sig ett sjukt missljud. Plockade av remmen till ac:n och kunde höra ett missljud när jag snurrade på den. Fick även detta bekräftat av bilia när jag var där för en felsökning av ett annat problem. Det viner och följer motorvarven.
av Micke07
Går det att byta utan att montera ner kompressorn?

Jag hittar en massa om schimsa men inget om lagerbyte, hur gör man?
Senast redigerad av 1 Micke07, redigerad totalt 0 gånger.
av Micke07
Efter att jag har spenderat en tid framför datorn och sökt efter info om mitt problem så är jag inte längre säker på att jag behöver byta ut hela kompressorn, utan bara byta lagret eller schimsa om den. Har letat å letat men inte hittat ngn guide om detta. Om ngn har tips på länk eller ngn guide posta gärna den.

Jag hittar en massa om schimsa men inget om lagerbyte, hur gör man?

MVH
av Micke07
cortinaterje skrev:Skal være mulig å løsne ta av multireima, løsne AC kompressor og vippe den med hjulet oppover, slik at dette kan trekkes av.

Se forøvrig her: http://forum.vccn.no/showthread.php?383 ... ytte+lager
Tack så mycket för länken, har nu beställt ett lager från Meca och avbeställt kompressorn från skruvat.se

Hoppas detta fungerar nu då skulle jag spara många sköna dollars.

Nu är jag ju en noob på detta men händig, men en fråga sitter lagret i själva kompressorn eller i rem skivan?
Vad behöver man montera ned på kompressorn för att komma åt lagret??
Kommer nog göra en bild guide på detta när jag gör arbetet.
av cortinaterje
Lageret sitter i reimskiva.

Hvis du demonterer multirreima, setter tenningsnøkkelen i pos to,(motoren trenger ikke være i gang) og setter AC til off position. Om du da snurrer på reimhjulet på AC kompressoren så hører du med en gang om lageret er dårlig.
av Micke07
Hur fan får man bort låsringen?? Den måste bort för att man ska få bort remskivan va?? Är ju helt jävla omöjligt att komma åt.

Helvete nu när jag är så nära :(

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]