Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acrophobic
Åkte nyligen hemifrån till en bekant. Strax innan jag var framme (ca. 10 min. körning) tändes ABS-lampa och "Bromsfel, stanna snarast visades". Parkerade, stängde av bilen, väntade lite, startade igen, samma fel. Samma procedur igen, den här gången lyser även motorlampan. Stänger av igen, väntar lite och startar. Bromsfelet är nu plötsligt borta, men lampan för motorfel lyser fortfarande. Testar igen, endast motorfel. Ger upp, stänger av och går in. Fortsättning följer..
Det enda jag rört senaste tiden är att jag igår hade AC-panel och stereo bortkopplad för inkoppling av AUX-adapter. Båda kopplades i och ur med batteriet bortkopplat hela tiden för att undvika felkoder osv.
Några teorier?
av acrophobic
Provade att koppla ur batteriet en stund, efter att ha kopplat in det igen verkade allt frid och fröjd en kort provtur. När jag skulle hem så kom jag ett par-tre kilometer, sedan tändes ABS-lampan igen. I och ur med batteriet igen, efter det tändes ABS-lampan kort efter jag startat (innan jag hunnit rulla någonstans) och efter en stund även motorfellampan. Övriga symptom är som följer.
Annorlunda "karaktär" på motorn (även när bara ABS-lampan lyser).
Ingen lock-up (eller vad det kallas) på automaten (även när bara ABS-lampan lyser).
Endast ----.- på trippmätardisplayen (hastighetsmätaren fungerar).
Har lyft på huven och tittat lite, men kan inte se något konstigt där. Polerna är åtdragna och generatorn laddar som den ska enligt min multimeter. Skulle det kunna ha att göra med i- och urkoppling av AC-panel? Tänker om det på något sätt uppstått glapp eller problem med CAN-bussen och om det kan ge sådana symptom..?
Ekonomin är lätt ansträngd, så att åka till Volvo och kolla felkoder för flera hundra är jag inte sugen på.
edit: Började få meddelande om att det var dags för service för några dagar sedan (servar själv), men har inte brytt mig om att försöka släcka det än.
av DanielNorsborg
Jag tycker det låter som om du ska ta bort panelerna igen och trycka till alla kontakter, skadar inte att kolla åtminstone.
Att kvittera bort service meddelandet är inte å svårt, vet dock inte exakt hur man gör på din bil eftersom du inte skrivit vilken bil det är du har. Sök antingen här på forumet eler youtube så hittar du säkert hur man gör.
av acrophobic
Ibland glömmer man det viktigaste. En S60 2.5t -04 automat med ca. 15000 mil på mätaren är det. Har haft väck AC-panel och stereo igen efter att felet först uppträdde pga att jag inte var klar med min lilla installation. Nu är allt på plats och jag kan lova att alla kontakter sitter i som de ska.
av amw
Har du kollat hur bra batteriet är. Min abs lampa tändes lite till och från. Sedan visade det sig att batteriet var på upphällningen.
Hade inget strul efter att jag bytt batteriet-
av acrophobic
Har testat att byta batteriet mot ett som jag vet är ok. Ingen skillnad. Lyckades ett par gånger köra ett par kilometer utan fel. Vid ett tillfälle stängde jag av när felet dök upp, när jag startade några sekunder senare var allt frid och fröjd igen, men ytterligare efter en stund kom det igen. En notering är att motor och växellåda bara går lustigt (nödläge?) när ABS- och bromsfel lyser, de gånger bara motorfellampan lyser går motor och låda som vanligt. Oftast indikeras ABS- och bromsfel, ibland (oftast efter att ha stängt av och startat igen) bara motorfel och ibland både broms- och motorfel.
Råkade läsa en varning i Haynes-boken att man ska vänta minst fem minuter efter man stängt av tändningen innan man kopplar bort batteriet för att "alla moduler ska hinna lagra information", men jag har kopplat bort batteriet förr, kort efter jag stängt av tändningen, utan några problem.
Har för säkerhets skull kollat kablage till ABS-givare, men allt ser ok ut. Nu tror jag knappast att det skulle vara ett givarfel med tanke på hur det yttrar sig. Känns som om något är glappt eller reagerar på temperatur eller liknande då felet ibland försvinner en liten stund. Tvivlar mer och mer på att det skulle ha att göra med i- och urkoppling av AC-panel, men att något kanske hänt vid i- och urkoppling av batteriet. Ingen här som är en jävel på el- och datasystemet i dessa bilar?
av acrophobic
En bekant på Volvo läste ut felkoderna åt mig. Detta fick jag utskrivet:
AUM - Inget fel hittat
BCM-0052 Styrenhet Internt fel - Felkoden är funnen aktiv.
BCM-0100 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med ECM - Inget fel hittat
BCM-0150 Bromsljuskontakt Orimlig signal - Inget fel hittat
CCM - Inget fel hittat
CEM-1A5F Kommunikation med BCM-styrenhet Signal saknas - Felkoden är funnen inte aktiv.
CEM-1A62 Kommunikation med ECM-styrenhet Signal saknas - Inget fel hittat
CEM-1C02 L-signal För låg signal - Inget fel hittat
CEM-1C05 30-Spänningsmatning För låg signal - Inget fel hittat
CEM-6A02 Dörr olåst, höger bak För hög signal - Inget fel hittat
CEM-8F1C Xenonlampa höger För hög signal/Signal saknas - Inget fel hittat
DDM - Inget fel hittat
DIM - Inget fel hittat
ECM-510F Hastighetssignal - Signal saknas - Felkoden är funnen aktiv.
ECM-9400 Bromspedalgivare - Signal saknas - Felkoden är funnen aktiv.
PDM - Inget fel hittat
REM - Inget fel hittat
SAS - Inget fel hittat
SRS - Inget fel hittat
SWM - Inget fel hittat
TCM - Inget fel hittat
UEM - Inget fel hittat

Har kontrollerat och mätt kablarna för CANBUS ända från kontakten vid CEM till kontakten vid BCM. Finns ingen ärg eller fukt/vatten i några kontaktdon. Är det BCM som gett upp?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Dum fråga kanske, men har du tagit bort AUX-adaptern? Den ska ju iofs bara påverka Melbusen på mediasystemet, men man vet ju aldrig...
Annars låter det nästan som om du har lyckats sabba något bakom ac-panelen.
En bekant som jobbar på en Volvo/Ford-verkstad hade för ett tag sedan en "helvetes"-bil (med ungefär samma fenomen som din) inne för femtioelfte gången, denna gången hade han dock tur och lyckades hitta en kabel på CAN-bussen som låg och skavde mot en vass plåtkant i D-stolpen (en Ford kombi var det dock tror jag).
av acrophobic
Hade AUX-adaptern "fulinkopplad" (lös adapter bakom stereo, och sedan kabel ut genom springa) i över en vecka utan problem innan jag gjorde den mer seriösa installationen. Vid den snabbinkopplingen hade jag bort AC-panel (CCM) och stereo, men utan att koppla ur någon av dem. Kablar bakom stereo och CCM är noga kontrollerade gällande skador, men hittar inget. Och det som får mig att tvivla på att det har med det ingreppet att göra är att CCM och en massa inuti bilen går på en annan databuss än vad motorstyrning och bromsmodul gör.
ECM (motorstyrning) gnäller över att det saknas hastighetssignal och input från bromspedal, information som förses av BCM, även trippmätare ballar ur och milmätare stannar, vilket tyder på avsaknad av info från BCM. Samt felkoden om Internt fel i BCM. Det som gör mig lite förvirrad är att om nu BCM eller kommunikationen med den inte funkar, hur kommer det sig då att hastighetsmätaren fortfarande gör det?
av acrophobic
Ok, lyckades hitta en komplett ABS-enhet med en BCM med rätt nummer på en skrot två mil hemifrån för endast 1500 kr. Ringde Volvo och förklarade mitt ärende att jag byter själv och endast ville "ha in den i systemet". Det kalaset ska dom ha 900 kr för :x Ska dit torsdag morgon. Bytte BCM'en ikväll för att se om bilen överhuvudtaget var körbar. Monterade och kopplade in den nya och dit med minuspolen. Drog på tändningen lite nervöst. Lampa för bromsfel och ABS tänds ihop med alla andra lampor, men efter ett par sekunder slocknar bromsfellampan och endast ABS-lampan lyser, med "Antisladd, Serv. Erfordras" i displayen. Startar bilen utan problem. Stänger av, plockar iordning och stänger huven. Startar igen och åker, nu slocknar även ABS-lampa och endast felmeddelandet i displayen är kvar. Tar en sväng på en grusväg och testar för skoj skull att bromsa hårt, ABS'en funkar som den ska. Allt verkar funka förutom fel med antisladden. Detta borde innebära att åtminstone viss kommunikation mellan BCM och övriga enheter verkar funka, vilket jag absolut inte trodde det skulle göra innan ett besök hos Volvo. Nu kan jag ju inte vara hundra på att felet är löst, det kan ju fortfarande vara fel någon annanstans, bara att det råkar vara ok just nu. Igår hade nämligen bilen en "bra period" under dagen, men sen kom det tillbaka och idag har det inte funkat alls fram tills bytet. Frågan är nu om man vågar ta Volvon till Sthlm imorgon ??:-/
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]