Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hovan
Hej
Har letat som en galning i helgen efter hur man kopplar in extraljus på en volvo v70 2010, hittar många som är väldigt bra och informativa MEN hittar inget om hur det här kontaktstycket ser ut eller var det sitter mer än till vänster om luftburken. Problemet är att jag inte har något som ser ut som ett kontaktstycke varken under till höger eller till vänster, det enda som jag hittat som KAN vara det som jag letar efter men det sitter mellan väster framskärm och plåten till motor utrymmet. Frågan är alltså om jag hittat rätt till slut eller inte och om någon möjligtvis har en bild på detta.
Användarvisningsbild
av Camel
På V70II finns inget fördraget kablage till extraljus (till skillnad från V70N där kontaktstycke finns vid luftburken).

Kolla denna instruktion:
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Eller gör du så här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 67#p583984
av Hovan
Så du menar alltså att inget är fördraget i denna biltyp, :twisted: måste jag då för att kunna använda en knapp inne i kupén köpa volvos ledningsmatta och följa deras instruktioner? Hade hoppas på något enklare lösning :cry:
Användarvisningsbild
av Camel
Om du vill ha en originalknapp så är denna ansluten till en bus-kommunikation. Du måste då hämta styrströmmen på en utgång från CEM (se anvisningen). Du behöver även en mjukvara. Men du kan ju alltid installera en egen knapp på annan plats på vanligt sätt och dra styrström och installera relä enligt tipsen i tråden jag länkade till i mitt förra inlägg. Men det blir ju inte lika snyggt som originalknappen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fanns det knapp i en 2010? För så fort det blev Sensus verkar det vara en menyinställning, i alla fall.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, som tillbehör finns en knapp på MY08-MY11. När Sensus kom finns denna funktion i meny istället för knapp. Vilket som är bäst kan man ju alltid diskutera men jag föredrar en knapp då man enklare kan slå av/på extraljusen under körning på helljus. T.ex. avbländning i två steg på en lång raksträcka.
av Hovan
Tackar så mycket för hjälpen camel, önskar jag fått denna info tidigare genom sökningar på nätet men ingenstans står det som du skrivit. Får nog vända mig till någon volvo handlare i detta fallet eftersom man inte har någon lift att hissa upp bilen med.
av perhall
Ja, att leta i menyerna för att blända av i två steg är ingen bra idé...

Konstigt nog har ju extraljus nästan försvunnit som fenomen. Såg en 80-talsfilm från Stockholm igår. Var och varannan bil har ju extraljus och troligen ännu fler på landsbygd. Då var halvljuset ofta kass. Nu är halvljuset ofta bra (med xenon) men helljuset halvbra så extraljus är ju en utmärkt sak. Har också noterat att andelen nya bilar med xenon sjunker på vissa märken (läs Audi)./PH
av jpennerb
Jag tror att en av anledningen till att minskandet av extraljus är nog att trafiktätheten har ökat och det blir svårare o svårare att lysa upp framför bilen ordentligt. Har haft extraljus på mina senaste 3 bilar men tyvärr tycker jag inte att man använder dessa så mycket. Så nu på V70n har jag endast konverterat helljuset till xenon och hoppas det kan bli lite bättre än orginal. Men har nu ändå funderingar på 3st lightforce med xenon i 8)
av perhall
Ja, det är en bra förklaring. En annan är bättre strålkastare. En tredje är att det är svårare och dyrare att få det snyggt. En fjärde att ljusramper lyser rätt mediokert (om man jämför ljustillskottet med en bra ljusramp på en ny bil med xenon mot att sätta på tre Bosch 225 som de hette då på en Passat 98 så är det enorm skillnad...)./PH
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?