Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mgmannen
Efter nästan ett års funderande så är det äntligen dags att bestämma mig. Jag ska alltså slå till på förmånsbil och måste nu få en second opinion av alla er andra. Jag har nu bestämt mig för att välja mellan två bilar: Volvo V60 D3 eller Audi A4 TDI Avant. Hur jag än vänder mig så kan jag inte välja, ena dagen är det Volvo, andra dagen är det Audi. Så här tycker jag själv:

Körkomforten är något bättre i Volvo (går mjukare på vägen, Audi är lite struttig)
Sittkomforten är något bättre i Audi (Utdragbar sits ger min långa ben stöd, elstolar i Volvo ger hög sittställning)
Utseendet är något bättre på Audi (I mina ögon något snyggare, ser lite sportigare ut)
Utrustningsnivån är mycket bättre i Volvo (Dyrt att få krimskrams i Audi)
Kvaliteten är något bättre i Audi (Känns exklusivare på något konstigt sätt)

Min spec på bilar är:

Volvo V60 D3 Summum
+ Teknikpaket
+ Parkeringssensorer fram
+ BLIS
+ Mörktonade rutor
+ Elstyrd passagerarstol
+ Herrgårdsvagnspaket

Audi A4 (136 hk) TDI Avant
+ Proline
+ Sportpaket
+ Teknikpaket
+ Parkeringssensorer fram

Mer än så här får jag inte in i min budget, dvs runt 330.000.

Låt höra!!
av Linqid
För att undvika kommander förvirring i och med att MY13 lanserats, är det den nya D3 (136 hk) du syftar på eller är det motorn som förr hette D3, och numera D4 (163 hk) som gäller?

Personligen hade jag valt A4. Varför? Ingen aning, mer än känslan! Den väcker mer ha-begär i min värld, framför allt interiören gillas skarpt! Snyggare till det yttre också, även om den är lite 'jaha'.. Har fortfarande lite svårt för den lite hängande fronten på S/V60, tyvärr.
Användarvisningsbild
av mgmannen
Det gäller "nya" D3. Jag kan givetvis välja D4 eller Audi-versionen med 163 hk. Men dessa vagnar kostar cirka 8-10.000 mer och då får jag stryka ngt annat i min spec.
av mikebike
Till A4 kan man få fyrhjulsdrift, när det är kampanj praktiskt taget gratis. Volvo har bara AWD på ett fåtal modeller.
Det avgör för min del, min nästa bil blir inte en Volvo, möjligen en A4...
Användarvisningsbild
av mgmannen
mikebike skrev:Till A4 kan man få fyrhjulsdrift, när det är kampanj praktiskt taget gratis. Volvo har bara AWD på ett fåtal modeller.
Håller med dig, hade det gällt fyrhjulsdrift, så hade jag valt Audi. Förut så fick vi välja bil bara den var miljöbil och då hade jag nästan skrivit upp mig på en Audi A4 TFSI Etanol Quattro. Men nu är reglerna max 120 g, så då försvinner tyvärr fyrhjulsdriften...
av MattiasD
mgmannen skrev:
mikebike skrev:Till A4 kan man få fyrhjulsdrift, när det är kampanj praktiskt taget gratis. Volvo har bara AWD på ett fåtal modeller.
Håller med dig, hade det gällt fyrhjulsdrift, så hade jag valt Audi. Förut så fick vi välja bil bara den var miljöbil och då hade jag nästan skrivit upp mig på en Audi A4 TFSI Etanol Quattro. Men nu är reglerna max 120 g, så då försvinner tyvärr fyrhjulsdriften...
Jobbar du också på ett företag som tvingar in folk i dieselträsket? Audi A4 TFSI Etanol är bra mycket mer miljöbil än de sk snåldieselbilarna (som släpper ut betydligt mer än 120 g i verklig körning plus hälsofarliga utsläpp).

Jag valde själv mellan V60 och A4 (plus Passat). Valet föll till slut på V60 med ungefär samma argument som du. Dessutom kunde man inte få automat på A4 med etanolmotorn. Fast jag tycker V60 ser fräckare ut än A4. Men i grunden var det komforten som jag tyckte är bättre i V60 plus automat. Motorerna jag valde mellan är T4F på V60 och 2.0 TFSI E85 på A4.
Användarvisningsbild
av mgmannen
MattiasD skrev:
mgmannen skrev:
Jobbar du också på ett företag som tvingar in folk i dieselträsket? Audi A4 TFSI Etanol är bra mycket mer miljöbil än de sk snåldieselbilarna (som släpper ut betydligt mer än 120 g i verklig körning plus hälsofarliga utsläpp).

Jag valde själv mellan V60 och A4 (plus Passat). Valet föll till slut på V60 med ungefär samma argument som du. Dessutom kunde man inte få automat på A4 med etanolmotorn. Fast jag tycker V60 ser fräckare ut än A4. Men i grunden var det komforten som jag tyckte är bättre i V60 plus automat. Motorerna jag valde mellan är T4F på V60 och 2.0 TFSI E85 på A4.
Vill ha en etanol, därför jag ville ha antingen Quattro på Audin eller automat på Volvon. Mitt företag säger att finansbolaget (Volvo Finans) anser att dieselbilar har MYCKET bättre andrahandsvärde. Därför "bör" vi inte välja etanolbilar. Har inlett en diskussion angående detta med mitt företag, då etanolbilarna from 1 januari 2013 är "miljöbilar", men det är inte dieslarna från Audi och Volvo. Vi får väl se hur det går... Tills vidare är det dieslar som gäller.
av MattiasD
mgmannen skrev:
Vill ha en etanol, därför jag ville ha antingen Quattro på Audin eller automat på Volvon. Mitt företag säger att finansbolaget (Volvo Finans) anser att dieselbilar har MYCKET bättre andrahandsvärde. Därför "bör" vi inte välja etanolbilar. Har inlett en diskussion angående detta med mitt företag, då etanolbilarna from 1 januari 2013 är "miljöbilar", men det är inte dieslarna från Audi och Volvo. Vi får väl se hur det går... Tills vidare är det dieslar som gäller.
Det var samma tugg när jag valde min bil, men det var inte så svårt att punktera argumenten för diesel. Vad gäller andrahandsvärdet är det ren spekulation som baseras på hur situationen är idag. Men om 3 år kan dieselbilar mycket väl vara iskalla. Idag är 67% av nybilsförsäljningen en dieselbil. När de kommer ut på beg.marknaden är det inte alls säkert de håller i värde. Den enorma tillgången på dieselbilar minskar dess värde. Dieselbränslepriset höjs pga skattehöjning vid årsskiftet, oljan stiger i pris, samt obalans i raffinanderierna, bidrar till minskat intresse för dieselbilen. Oslo förbjuder dieselbilar. I stockholm pågår diskusioner att göra samma sak. WHO klassar dieselavgaser lika farligt som asbest. Det finns mycket som talar för att dieselbilarna inte alls håller värdet lika bra som bilar som går på förnyelsebara bränsle. Men om 3 år sitter vi med facit.

Fasen vad ruttet det är. Såklart att Volvo Finans vill att man ska välja en betydligt dyrare Volvo diesel - så Volvo tjänar mer pengar.
av s6025t
Just nu verkar det ju vara Etanolpriset som stiger mest +20öre idag så hur kan du vara så säker på att det blir mest ekonomiskt att äga en Etanolbil i framtiden med tanke på andrahandsvärdet. Allt är ju bara spekulationer o det ska ju blandas i ännu mer Etanol i vanlig bensin så då lär det kanske bli brist på Etanol istället så priset stiger ännu mer medan Diesel blir mer o mer utblandat med diverse biobränslen redan nu är ju 20-30% i Diesel gjort på tallolja t.ex i framtiden kanske det är Diesel som har 85% förnybart bränsle oxå =D85
http://www.tanka.se/phlista.html
http://www.vibilagare.se/nyheter/okq8-o ... bart-38694
http://evolution.preem.se/framtiden/var-vision.aspx
av MattiasD
s6025t skrev:Just nu verkar det ju vara Etanolpriset som stiger mest +20öre idag så hur kan du vara så säker på att det blir mest ekonomiskt att äga en Etanolbil i framtiden med tanke på andrahandsvärdet. Allt är ju bara spekulationer o det ska ju blandas i ännu mer Etanol i vanlig bensin så då lär det kanske bli brist på Etanol istället så priset stiger ännu mer medan Diesel blir mer o mer utblandat med diverse biobränslen redan nu är ju 20-30% i Diesel gjort på tallolja t.ex i framtiden kanske det är Diesel som har 85% förnybart bränsle oxå =D85
http://www.tanka.se/phlista.html
http://www.vibilagare.se/nyheter/okq8-o ... bart-38694
http://evolution.preem.se/framtiden/var-vision.aspx
När det gäller ekonomi är jag inte säker på nåt. Volvo Finans vill att man väljer en dyrare dieselbil, för det blir billigare (?), så jag ville punktera dessa argument. Jag vill få fram att det kan lika gärna vara tvärtom, att dieselbilen blir dyrast av alla. Men den som lever får se...

Jag tycker egentligen man ska välja bil efter andra argument än ekonomiska (när det gäller nybil som Volvo/Audi). Väljer man etanolbil vet jag att jag minskar fossil CO2, jag minskar hälsofarliga utsläpp (om nu inte dragades med en studie som visar att etanolavgaser är farliga i en kall motor), och jag minskar oljeberoendet. Sedan kan det visa sig att det kostade mig 1-2 kr mer per mil än om jag valt en diesel. Om det blir så, tar jag gärna den kostnaden.

OKQ8 och Preem gör ett bra jobb (till skillnad från Statoil/Jet), deras diesel minskar fossil CO2 men den gör ingen större skillnad vad gäller hälsofarliga utsläpp som kväveoxider. Preem hade i vinstras stora problem med sin diesel och fick kraftigt minska förnybara delen. Så vägen mot D85 känns lång. Det finns redan idag 100% RME att tanka men ingen ny dieselbil klarar av bränslet. Men jag hoppas Preem snart erbjuder förnyelsebar bensin från sin process. Den vore perfekt för att få bort den fossila bensinen i E85.
Vaccumslangar till 940

Hej! Kan man köra med siliconslang från[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Okej. Tack för svar. Jag letar lite till. Och[…]

Hej! Har plockat ut inredningen i bagaget på[…]

Den första var 350nm den nya skil är ju[…]