Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
troubleshooter skrev:vill helst ha manuell, men funderar allvarligt på att det är OK
att gå över till automat men det man har läst är inte roligt =(.
Så illa är inte automaten på Volvo, det är tyskarnas (och då främst BMWs) lådor som är riktigt bra. Hade det varit för 2-3 år sedan hade det varit en annan sak men jag tycker ändå att de fått bättre rätsida på den. Det är främst på de lägre växlarna den slirar mycket och jag upplevde som att kraften inte gick ner i backen, bara varvade. I hastighet och på de högre växel vill jag påstå att den är lika bra som något annat.

Däremot är det dåligt att Volvos automat fortfarande drar så mycket mer än manuell.

Det är båda väldigt fina bilar så det bästa är självklart att prova själv för att få en egen uppfattning. T ex stod jag för många år sedan mellan en V50 T5 AWD och en Audi A4 Avant 2.0TQ som på pappret var ganska lika. Jag hade då kört Audin först. Det räckte med att jag fick nyckeln i handen och satte mig i V50n för att bestämma mig för A4:an..
LIte input , finansdepartementet och jag var inne hos Volvo handlaren idag för att klämma och känna lite lite modeller, först tittade vi på V70 -13 men det kändes lite "jaha", så det här ör nya V70 (kommer ju från V70 -08)........När vi däremot kollade in V60 blev hon lyrisk, efter en provkörning av en V60 D5 AWD så känns det som Volvo faktiskt har en liten vinnare.

NU är väl inte allt hopp ute på BMW 320d, men V60 kändes riktigt bra, kanske till och med bättre än V70:n vi har, om man bortser från last utrymme och bristen på manuell låda, men jag kanske kan lära mig att leva utan båda.
Det här med automatlådan och Volvo är en spännande historia
Har två, en MY11 D5 AWD och en MY12 D3, båda som sagt med automat
I D5:an finns det harmoni och slirandet är mycket måttligt, är oftast i full lock-up
I D3:an används konvertern lite nu och då, helt plötsligt låses den och bilen "skenar" i väg, kan bli riktigt oharmoniskt, även osnygga nerväxlingar

Så samma typ av låda är jag mycket nöjd med och även mindre nöjd med, beroende på motor.....
troubleshooter skrev:När det gäller bränsleförbrukningen så ligger jag runt 0.79-0.81 med V70 D5 AWD Man, men så har jag en relativt tung
högerfot ocskå. Ligger jag under det så är det OK även om andra ligger lägre......
Om du kör så du får den förbrukningen kan du ju stryka punkten "Bränsleförbrukning" när du jämför bilarna och deras växellådor. Det är inte vilken växellåda du har som är väsentligt för hur mycket drivmedel du gör av med. Jag ligger under vad du får med min XC70 D5 AWD automat, trots att jag kör ungefär lika fort som de flesta andra gör på vägarna.

Missförstå mig nu inte. Du får ha roligt på vilket sätt du vill för mig, men det gäller att prioritera rätt saker när man gör jämförelser. Vill du ha en automat kan du köpa det, och sen kan du lätt komma ner under dagens förbrukning när som helst, bara genom att köra annorlunda.
Kan väl erkänna att jag ligger i ytterfil mer än många andra, har hittat en rytm som funkar för mig. Min ända point var att visa vilken förbrukning jag idag.
Kommer säkert att behålla rytmen med en ny bil och vill inte behöva se förbrukningen öka. Sen så är det i och för sig så att om du
tänker på XC70 D5 från 2012 så är väl det en annan generation av D5 motorn som är byggd för att vara snålare jämfört med min -08.
Har för mig att jag läste något om att XC70 åkare kunde räkna med runt 0.8-0.9 med årsmodell -08, -09. Har vid lugn körning varit
nere runt 0.65-0.7 vid pumpen, men då var det mycket 90 väg.

Fullt medveten om vad högerfoten kan göra efter att ha kört Cherolet Caprice -78 med V8 och automat ett par månader, inte så roligt i början men var nere precis under litern med den i slutet
av Amli
troubleshooter skrev:..När vi däremot kollade in V60 blev hon lyrisk, efter en provkörning av en V60 D5 AWD så känns det som Volvo faktiskt har en liten vinnare.
Kul att ni gillade bilen, men det blir lätt en vinnare när man jämför med en V70. Vad tyckte ni/hon om 320d med automat då jag utgår att ni provkört den oxå om ni har hittat en vinnare. Vad gillar ni bättre med V60 och vice versa?
Sorry, men skrev ju att Volvo hade en vinnare =) inte vi...ännu......

Men trodde inte att jag skulle trivas så bra i V60:n som jag gjorde, trodde jag skulle uppleva den som
relativt liten i kupe´n och kanske lite lik V50 judnivåmsässigt eftersom det är en mindre bil än V70, men
inte då, kände mig väldigt hemma i den, kanske lite för fort :shock:

Ska provköra BMW början på nästa vecka i och för sig sedan, nyfiken på hur en liten motor som 320d
fungerar med automatlådan, har lyckats klämma ihop en 320d med automat låda inom budgetramarna :roll
av Amli
Sorry, då var det jag som missufattade :oops:

Blir intressant att vad dina reflektioner är över BMWn. Förstår att du blev fäst vid V60 D5 AWD. Det är med råge den trevligaste Volvo jag kört (jag har inte kört en V60 T6...) och med R-design blir det ännu ett snäpp bättre!
av perhall
Bara ett litet inlägg i en intressant diskussion: 320d är riktigt snål. Långt snålare än en V60 D5, fr a med automat. Det är jag övertygad om. Det är ju bara att läsa här och tester med D5 resp. 320d. I övrigt så är det som vanligt tycker jag, vill man ha mkt utrustning blir Audi, BMW etc. 100-250 tkr dyrare. Går man på lågspec är BMW inte mycket dyrare och det är mer motiverat...Driver support + HiTech kostar väl 110 istället för 40 till BMW.../PH
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]