Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
kitco skrev:Vad gäller om jag bara kör min 2,5FT med enbart bensin?
Då borde du inte behöva ventilkontrollen OM kontrollen nu beror på etanol. Det är ingen här som vet. Det kan lika gärna ha med effekten att göra. Men rekommenderad service bör ändå alltid göras, och 2.5FT inte gör någon skillnad på om du tankar etanol eller bensin, så bör du nog kontrollera ventilerna. Drömmen hade förstås varit en motor som beräknar servicebehovet utifrån bränslet och körvanor.

Det är samma sak med det extra oljebytet vid 1500 mil. Behövs det om du kör på bensin? Troligen inte. Behövs det om man alltid kör på bensin korta sträckor? Ja, troligen. Behövs det om man alltid kör långa sträckor på etanol? Troligen inte då heller. Men man gör lydigt sitt extra oljebyte ändå.
av s6025t
Det har inte med Etanolen i sig som bränsle att göra FT o Etanol motorerna har hårdare material i ventiler o ventilsäten för att tåla den aggressivare Etanolen jämfört med Bensin som gör att de behöver kontrolleras/justeras vanliga 2,5t har andra mjukare material i ventiler som ska klara sig utan kontroll/justering eftersom de bara går på Bensin som inte är lika frätande som Etanolen
av MattiasD
s6025t skrev:Det har inte med etanolen att göra FT o Etanol motorerna har hårdare material i ventiler o ventilsäten för att tåla den aggressivare Etanolen jämfört med Bensin som gör att de behöver kontrolleras/justeras vanliga 2,5t har andra mjukare material i ventiler som ska klara sig utan kontroll/justering eftersom de bara går på Bensin som inte är lika frätande som Etanolen
Hårdare matrial = kontroll? Mjukare = ingen kontroll? Låter bakvända världen för mig. Vad får du den här infon ifrån?

På vilket sätt är etanol agressivt och frätande? Det är ett vanligt utryck, men jag har aldrig sett något bevis eller förklaring. Snarare tvärtom. Dessutom tvättar jag gärna händerna med etanol, men inte med bensin.
av s6025t
Det är massor som är ändrat på en etanol bil jämfört med en bensinbil just för att Etanol är mer aggressiv än bensin alla bränsleledningar är tillverkade i rostfritt t.ex o ventilerna måste vara hårdare av den anledningen

Här är lite av vad volvo själva skriver vad de ändrat
Förendringar Volvo gjort på sin 2,5 FT som bygger på deras 2,5t är:
halverad service intervall.
hårdare ventiler på in & ut + ventilsäten
fuelrail i rostfritt.
senarelagd uppvärmning för lamdasond (för att förhindra water splach)
bränsle rör /slangar med nån form av beläggning på
påfylnadsrör i rostfritt
andra spridare
kolv med annat mått på övre kolvrings spår, samt annan behandling av övre kolvring (för att förhindra micro welding)
tändstift med tåligare elektrod
annan tankarmatur, med pulsad elektronik
större grovsl till bränslepump
av jpennerb
specos skrev:Vad kostar denna ventiljustering/9000-servicen?
Nån tusenlapp eller två?
Har för mig runt 6-7000kr plus kostnad för 9000mila service? Rätta mig om jag har fel...

Är det någon extra kontroll/justering på T4F?
Användarvisningsbild
av Camel
jpennerb skrev:Har för mig runt 6-7000kr plus kostnad för 9000mila service? Rätta mig om jag har fel...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p634385
Den extra ventiljusteringen vid 9000 mil gör ca 1 kr/mil i kostnad om man köper bilen ny och kör. Ca 9000 kr extra utöver servicekostnaderna är det pris jag fått.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:
kitco skrev:Vad gäller om jag bara kör min 2,5FT med enbart bensin?
/.../Behövs det om du kör på bensin? Troligen inte. Behövs det om man alltid kör på bensin korta sträckor? Ja, troligen. Behövs det om man alltid kör långa sträckor på etanol? Troligen inte då heller. Men man gör lydigt sitt extra oljebyte ändå.
Ja, det är i princip som MattiasD skriver. Etanol bryter ner oljans additiv och oljan kan tappa en del av sina egenskaper. Etanolmotorer har större anrikning vid kallstart än bensinmotorer. På alla Ottomotorer sker en passage av bränsle och gaser från förbränningsrummet och ner i vevhuset och blandas i motoroljan, framförallt vid kallstart. Etanol försvinner lättare från motoroljan vid ordentlig varmkörning än vad bensin gör. Men bensinen bryter inte ned motoroljans additiv i samma utsträckning som etanol kan göra. Därav skillnaden.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p634515
Frågade min ÅF vad som gäller nu och de svarade "att om man har kört på etanol så ska extra kontroll/justering göras av ventilerna, annars inte".

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p634265
Motoroljans smörjande egenskaper kan påverkas negativt om bilen bara körs på etanol. Om man sköter oljebytena så är det egentligen inga problem.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p634265
Motoroljebyte på etanolbilar är nödvändigt att sköta, precis som på bensinbilar eller dieselbilar. Pga mer utspädning av bränsle i oljan (som dessutom kvarstår i större utsträckning) är dock marginalerna för slarv betydligt mindre på etanolbilar.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 40#p634322
Vid kallstart på en ottomotor läcker både viss mängd bränsle och gaser ner i motoroljan. Etanolmotorer kräver fetare blandning än bensin och rimligen läcker både mer bränsle och gaser förbi då.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:Den dyra 9000 mila servicen på MY10 borde förstås påverka priset. Så för begagnadköparen borde det inte vara någon större kostnad.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p635076
I princip alla bilar har trappsteg i servicebehovet eller vanligt förekommande reparationsbehov vid visst miltal som kan vara kännbart om man köper bilen begagnad vid "fel" miltal. Absolut inget som är speciellt för just 2,5FT.
Användarvisningsbild
av Camel
jpennerb skrev:Ventiljusteringen kanske har att göra med den minskade förbrukningen? Typ friktion och så..
Intressant teori. Jag vet inte om MY10- har lägre inre friktion i motorn än tidigare MY men om kolvringarna optimeras för lägre friktion kan läckage av bränsle och gaser från förbränningsrummet ner i vevhuset rimligen öka något. Alltså skulle motoroljan i såfall i högre grad spädas ut med bränsle.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Fjärrkontroll / Larmdosa

Hej! Försöker hitta en komplett fjä[…]

Det verkar vara förnuftiga beslut, säke[…]

Hej Har en V60CC 2022 som jag hade inne på […]

Nu börjar konkursutredningen bli klar och det[…]