...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Visst har vägnätet blivit sämre med åren?
Tänkte på det igår då jag åkte på E12 och
det smattra nu o då av löspartiklar under bilen.
Har också fått intrycket att det slarvas mycket
då vinterns sandning/saltning skall rensas bort på
våren. Stenskott är numer så vanligt att om det inte händer
så reagerar man. Skall det behöva vara så?
Samt all skit som följer med den tunga trafiken och tyvärr
hamnar på vägbanan.
Nä inför stänkskyddslagen igen Ligger man bakom en SUV
och det är smågrus på vägen (huvva vilken mardröm)
/umekille
Edit: Glasmästerierna må vara glad för så mycket framrutor
som byts på bilar idag har aldrig förr skett.
Användarvisningsbild
av White
Jag håller också med om att stora delar av vägnätet är under all kritik, åtminstone här på Österlen!
Visserligen har det så smått börjat renoveras en del vägar här, men under många år nu har man fått hålla ögonen på alla stora hålor
i vägen precis framför bilen än på kringvarande trafik och överskådlighet av vägen i sig! Renoveringen av vägarna är ju också tyvärr
bara "turistanpassad" då man tydligt ser ett mönster i att det bara är just vägarna till kända turistmål som det gjorts något åt!

Det är inte dom små hålorna vi pratar om heller! 20-40cm i diameter och upp till en decimeter djupa! Det smäller till rätt bra i bilen
om man hamnar i en sådan! Väldigt många vägar här i trakten har tyvärr sett ut så länge nu, tom dom större och stundom hårt
trafikerade. Sedan är många vägrenar så söndertryckta att dom kan ligga så mycket under resterande vägbanan som 20cm ungefär.
Sänkorna i vägrenen är givetvis inte jämna heller, vilket resulterar i att nu när folk kommer med sina stora husvagnar på dessa
överlag smala och totalt sönderkörda vägar håller husvagnarna på att kränga så mycket att det blir regelrätt farligt!

Problemet är att väldigt lite pengar verkar gå till vägnätet här på "landet", trots att trafiken ökar med flera hundra procent på
sommarhalvåret när alla turister ska besöka "pittoreska" Österlen och sina "lantställen". Men mätningarna på antalet passerande
bilar sker givetvis inte på sommaren! Nej! Dom sker givetvis på den del av året det är "lågsäsong", då visas ju att det är mycket lite
trafik på vägnäten här och vi bofasta kör ju ändå bara traktorer så...
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Jag brukar märka skillnad när ajg åker från bollnäs till motala, vägen är skit ner till örebro. Efter det varnar dom nästan för saker som jag dagligen undviker mellan kilafors och bollnäs :P Sjukt igentligen. Vet sist jag åkte ner, norr om örebro så har dom tagit upp stora hål i marken med sänkning på ca 5-7cm. Man blev bra chockad när bilen sjönk ner! hålen är flertalet och ca 5 meter långa och 2.5-3 meter breda!
av semmelman
Bytte vindruta för en månad sen och fick höra av glasmästarn att det aldrig varit så mycket rutor att byta för dem som i år, jag vart ju lite förvånad då denna vinter inte alls var lika kall å snörik som de två föregående, även då byttes många rutor, men kanske att många samlat på sig under de åren och nu svämma bredden över liksom. Eller så var grusbilarna effektivare...
Användarvisningsbild
av Sunschreem
semmelman skrev:Bytte vindruta för en månad sen och fick höra av glasmästarn att det aldrig varit så mycket rutor att byta för dem som i år, jag vart ju lite förvånad då denna vinter inte alls var lika kall å snörik som de två föregående, även då byttes många rutor, men kanske att många samlat på sig under de åren och nu svämma bredden över liksom. Eller så var grusbilarna effektivare...
Timmerbilar och grusbilar är något man håller bra avstånd till samt skyndar fort om!
av Fartdåre
Förr var vägstandarden i och kring GBG rena skämtet, men har
blivit lite bättre på senare år.
Här i KBA är de däremot väldigt bra. Större skador lagas relativt
fort och det asfalteras om lite då o då. Måste berömma kommunen
då det tyvärr är ganska ovanligt med sådan bra skötsel av våra vägar.
av llesrof
Fartdåre skrev:Förr var vägstandarden i och kring GBG rena skämtet, men har
Kul att höra att det finns regioner som går mot strömmen. Här runt Jönköping är det väl hyfsat men jag har jäkligt svårt för de där fusklagningarna där de stritsar ut en klick tjära och sedan duttar på lite grus. Värdelöst.
av Fartdåre
llesrof skrev:
Fartdåre skrev:Förr var vägstandarden i och kring GBG rena skämtet, men har
Kul att höra att det finns regioner som går mot strömmen. Här runt Jönköping är det väl hyfsat men jag har jäkligt svårt för de där fusklagningarna där de stritsar ut en klick tjära och sedan duttar på lite grus. Värdelöst.
Så görs här också, men bara utanför stan.
Inne i stan är det väldigt prydligt. Fina vägar, ingen örtträdgård i stenkanterna.., rent och fint överallt.
Sopmaskinerna kommer fram mer än en gång per år. Min gata sopas 3-4 gånger om året.
Mycket beröm till KBA kommun.
av mikebike
llesrof skrev:...men jag har jäkligt svårt för de där fusklagningarna där de stritsar ut en klick tjära och sedan duttar på lite grus. Värdelöst.
+1 :x

Jag är cyklist!
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]