Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
squadron skrev:Som någon skrev i en annan tråd, kanske man bör justera ventilerna på 09an också, det är väl samma motor, bara det att dom kom på i efterhand att man bör justera dem. Att man inte gör det på 09an är för att det för "stort" att ändra en servicebok osv i efterhand.

Detta är vad jag läst.
Ändra på serviceschema borde man göra om det fanns behov. Låter märkligt om man låter byråkratin hindra en nödvändig service?

När det gäller service på 2.5FT motorn känns det fortfarande som det finns frågetecken. Det är alltid lätt att skylla på etanolen att ventilkontroll behövs. Men det kan ju lika gärna vara den höjda effekten? Hur som helst är det uselt av Volvo att inte förstärka ventiler, eller annan nödvändig justering, istället för att lägga kostnaden på konsumenterna med en extra dyr service som följd.

Hur är det på 2.5T från MY10? Hur är det på bi-fuel av 2.5FT?

Den dyra 9000 mila servicen på MY10 borde förstås påverka priset. Så för begagnadköparen borde det inte vara någon större kostnad.
av perhall
Borde inte vara den ökade effekten och är det det så borde ju Polestar-trimmade MY09 med 258 hk ventiljusteras... dessutom är ju MY10 högre utväxlad och varvar mindre, vilket borde minska belastningen på motorn i jämn, hög fart... det är ju inte ovanligt att kamremsbytesintervall ändras från 9000 tilll 6000 t ex, så varför inte lägga in ventiljustering på MY09 om det är nödvändigt... det här låter lite som partikelfiltret på 2,0d/1,6d - behöver det bytas vid 12000 mil eller inte...? /PH
av MattiasD
perhall skrev:Borde inte vara den ökade effekten och är det det så borde ju Polestar-trimmade MY09 med 258 hk ventiljusteras... dessutom är ju MY10 högre utväxlad och varvar mindre, vilket borde minska belastningen på motorn i jämn, hög fart... det är ju inte ovanligt att kamremsbytesintervall ändras från 9000 tilll 6000 t ex, så varför inte lägga in ventiljustering på MY09 om det är nödvändigt... det här låter lite som partikelfiltret på 2,0d/1,6d - behöver det bytas vid 12000 mil eller inte...? /PH
Ja, det känns som vi kan spekulera till dödagar. Och det finns många motstridande uppgifter. Men på nåt sätt är det sunt att ifrågasätta tillverkarnas serviceschema (naturligtvis ska man följa dom). Lägger tillverkarna kostnaden för en dålig konstruktion i knät på konsumenter, i form av dyr service, ska de inte komma undan med det.
av s6025t
Även Ford har ventiljustering så det är inget specifikt att bara 2,5FT har ventiljustering även 1,8F 2,0F o "nya" ford motorn T4F ska ventiljusteras vid vissa intervall så det är fortfarande dyra servicekostnader som man inte blir upplyst om på flexifuelbilarna
av jpennerb
Ventiljusteringen kanske har att göra med den minskade förbrukningen? Typ friktion och så..
av MattiasD
s6025t skrev:Även Ford har ventiljustering så det är inget specifikt att bara 2,5FT har ventiljustering även 1,8F 2,0F o "nya" ford motorn T4F ska ventiljusteras vid vissa intervall så det är fortfarande dyra servicekostnader som man inte blir upplyst om på flexifuelbilarna
Nu satte du fingret på ett problem som jag tycker gäller oavsett motortyp. Vad kostar servicen? Varför kan man inte enkelt se servicekostnaden på volvos hemsida? Priset på bilen hittar jag, men kostnaden för service borde finnas där på ett begripligt sätt. Då jag kan enkelt jämföra olika motorer vad de kostar att äga.
av s6025t
Tyvärr är ju varje återförsäljare fri att sätta sina servicepriser själv det är ju billigare att serva bilen på mindre ort än i storstaden så det skiljer säkert flera 1000kr mellan den billigaste o dyraste verkstaden för en sån stor service med ventilkontroll/justering
av jpennerb
Exakt. Och som ett exempel så lämnade jag in min fd. clio sport på kamremsbyte+6000mila service hos en lokal mekaniker och han ville ha 6000kr för detta. Volvo ville ha 12000kr(!) och då ligger dom i nästan samma städer(Kungsör & Köping ca 2 mil mellan) och i Stockholm var det 14000kr :shock:
av MattiasD
s6025t skrev:Tyvärr är ju varje återförsäljare fri att sätta sina servicepriser själv det är ju billigare att serva bilen på mindre ort än i storstaden så det skiljer säkert flera 1000kr mellan den billigaste o dyraste verkstaden för en sån stor service med ventilkontroll/justering
Jag tycker nog ändå Volvo kunde ha ett rekommenderat pris på service. Bilpriset är ju bara rekommenderat och det är väl ingen som betalar priset på Volvos sida. Tanken är att priserna ska ge en fingervisning att det sedan kan bli lite billigare är en bonus.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tack så mycket. Då kan ja plocka lite […]

Vilken packbox ?

Tackar 🙂👍 då beställer ja en sån

Bromsbelägg

Köp från aeromotors. sålänge[…]

Fel centerhögtalare?