Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kan byta till en ej long-life men du kan sedan inte byta tillbaka till ett längre intervall. Jag resonerar så här: Det är bättre för motorn att köpa en billigare olja (inte alltid sämre) som uppfyller kraven för din bil. Står i den minst lästa boken. :D Byta sedan mellan intervallen. Varför tror ni Mobil 1 är dyr? Det är dyrt med en massa reklam i TV. Håll dig borta ifrån Castrol magnatec bara det är en förädlad mineralolja men det vill ju inte Castrol veta av.
dieselmagnus skrev:Du kan byta till en ej long-life men du kan sedan inte byta tillbaka till ett längre intervall.
Kan du förklara hur du menar? Menar du att om man bytt olja så kan man inte byta tillbaka?

Bosa: Se bara till att oljan du köper uppfyller specifikationerna.
av Simpans
jbl skrev: Det som är viktigt om man har en Volvo som är gjord 2004 och nedåt är att använda en olja som är klassad ACEA A3 för bensin motor samt B3 för bensin motor.

Just Castrol SLX R-tec 0W30 ger inte ett optimalt skydd om inte motorn är anpassad för att köras på riktig lågfriktions olja A1/B1, A5/B5.

Därav om man vill köra på bland det bättre som finns på marknaden och fortfarande vill ha god bränsle ekonomi och en äldre Volvo från 2004 och nedåt så ska man välja Castrols SLX longtech 0W30 ACEA A3/B3/B4, API SM. Finns att köpa hos Mekonomen för ca 220kr/liter.

Det står uttrykligen i Volvos rekommendationer att bensin turbomotorer som använder 0W30 eller 0W40 och äldre än 2005 ska använda ACEA A3.

ACEA A5 är jämförbar med A1 som R-tec är klassad, rekommenderas från 2005 och uppåt. Händer det nåt med motorn så står man utan garantier om man ska hårddra det hela.
Hejsan! Tar upp gammal tråd.

I manualen till min bil (s80 -04 140hk) så rekommenderar volvo en A1 olja, förutom vid hård körning, då rekommenderas en A3 olja. Mycket logiskt.

Men som du skriver står det också att om en 0w-30 eller 0w-40 används så ska den vara klassad A3. Hur kommer det sig? Borde inte vara någon skillnad när oljan är varm, mot ex 5w-30 som då "får" vara A1.
Bosa skrev:Lyfter en gammal tråd. Börjar bli dags att göra 12000 mila servicen snart och jag funderar på att hädanefter köra oljebyte var 1500:e mil. Ska jag fortsätta med longlifeolja eller kan man köra med en annan klassning/typ iom kortare bytesintervall?
Har för mig att oljan jag använder idag heter Texacos Havoline Synthetic 506.01 0W-30, är dock inte helt säkert på namnet men det är iaf Texaco och den är ACEA A5/B5-04.
A5/B5 är ju inte bara "long-life" utan även specifikt för "lågfriktionsmotorer", som du har i din 05:a. Så du bör köra med A5/B5 även om du har tätare intervall.

Jag byter var 1000:e mil i mina bilar. XC'n får ha A5/B5 och S40'n får A3/B3.

/Martin
Hej!
Har precis köpt en V70 och är ny här på forumet...
När jag läser här förstår jag att Castrols oljor är att föredra... Min bil har gått som taxi, och via gamla servicepapper ser jag att de har haft Mobil1 0w-40 i bilen från att den var ny upp till ca 40000mil. Sedan bytte den ägare och jag vet inte vilket märke de har haft i de sista 8-10 åren. Ska jag då fortsätta köra på Mobiloljan eller kan jag byta till Castrol utan vidare?
(Castrololjan är f.ö. billigare än Mobiloljan på levoil.de...)
/Daniel
Undrar vilken motor du har :-O)
Diesel, Bensin, Turbo ????
Årsmodell kan troligen också ge en fingervisning....
:???:
wissel skrev:Undrar vilken motor du har :-O)
Diesel, Bensin, Turbo ????
Årsmodell kan troligen också ge en fingervisning....
:???:
Ser ut att vara väldigt lik din... 8)
2,4 170hk 2001... 54000mil på mätaren...
/Daniel
På min bil använder jag Klass A3, B3 som är klassningen...helsyntet..oftast Biltemas 5-40 alternativt ICA Maxis med samma klassning. Helix Ultra 5-40.
I min värld är inte fabrikatet viktigt,
jag byter också varje 1 000-1200 mil, med Biltemas Oljefilter dessutom.
Oljan kostar runt 100 kr. /litern.
Ett råd i all välmening, använd inte piratfilter. Eftersom piratfilterbranschen är så prispressad, så körs inte piratfilter i samma line, som originalfilter. Man spar in där man kan, t ex i mängden filtermedia och kvaliteten på mediat. Även OEM-leverantörer, i den mån de agerar på eftermarknaden, har ibland olika filter, ett orginal och ett annat pirat för samma motor. Vad skiljer i pris mellan Biltemas och Volvos filter? 50 kr? Jag tycker inte det är värt dessa 50 kr att inte veta vad det är jag monterar.Volvos filter är testade så de tål de tekniska krav som ställs på filtret (jag lovar, det är mer än bara reningsverkningsgrad och kapacitet). Det vet du aldrig att ett piratfilter är. Limningar kanske släpper eller tätningar kanske har lite andra sättningar när det blir kallt,så oljan helt plötsligt kan bypassa filtermediat. Däremot litar jag fullständingt på att om grabbarna på Hisingen verifierat sina motorer med en A3 olja, så spelar det ingen roll vad det står på dunken, så länge du kan lita på din leverantör så han inte ljuger om vad innehållet i dunken är.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]