Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Är nybliven volvo ägare med B23A motor och har fått problem med bilen. Upptäckte att vattenpumpens packning läckte (den mellan pump och block, o-ringspackningen) och i samband med detta så började motorn koka enligt temp.mätaren. När jag hämtade bilen så koka den inte och läckte inte vid packningen då, vad jag kommer ihåg iaf. Den hade stått sen i våras bilen. Dan efter så börja den koka när jag körde med den, kom 1km så gick nålen till till rödmarkeingen. Köpte en ny termostat och vattenpump med packningar från volvo, bytte dessa igår men fortfarande samma problem, dock inget läckage.
Så jag undrar nu, behöver man lufta kylsystemet på nåt sätt? Står inte så i rep.boken, samt att när jag fyllt på kylsystemet och startar motorn så sjunker inte nivån i expansionskärlet, inte ens när termostaten öppnar, luftficka nånstans? När motorn börjar koka enligt mätaren så tar det en stund innan tempen sjunker igen, den sjunker så fort motorn går ner på tomgång igen, men så fort man bara kör iväg från stillastående så rusar den upp i temp.

Den drar ingen kylvätska samt ryker inte vitt så den bränner inte glykol heller.. Finns det nån luftskruv nånstans för kylsystemet? Verkar konstigt om man inte behöver lufta systemet alls....
Hoppas motorn inte har tagit skada av detta då jag har inte kunnat stanna på en gång..men den startar och går hur bra som helst i övrigt..
Tacksam för all hjälp! mvh pasi
Senast redigerad av 1 pasi84, redigerad totalt 0 gånger.
Det enda sättet att "lufta" är att ställa kupevärmen på fullt och köra en vända. Viktigt är även att det sitter rätt typ av lock på expansionskärlet, kommer i skrivande stund inte ihåg vid vilket tryck lockets säkerhetsventilen skall öppna och har inte tillgång till min bil för att kolla men någon annan forummedlem vet säkert. Kanske vore det ide att hälla i kylarrens, finns billig på Biltema, och köra några mil med den och sen spola igenom systemet med kupevärmen ställd på fullt. En annan möjlighet är att tempmätaren är defekt. Kan tyckas vara en konstig fråga men uppför sig bränslemätaren konstigt också.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Det enda sättet att "lufta" är att ställa kupevärmen på fullt och köra en vända. Viktigt är även att det sitter rätt typ av lock på expansionskärlet, kommer i skrivande stund inte ihåg vid vilket tryck lockets säkerhetsventilen skall öppna och har inte tillgång till min bil för att kolla men någon annan forummedlem vet säkert. Kanske vore det ide att hälla i kylarrens, finns billig på Biltema, och köra några mil med den och sen spola igenom systemet med kupevärmen ställd på fullt. En annan möjlighet är att tempmätaren är defekt. Kan tyckas vara en konstig fråga men uppför sig bränslemätaren konstigt också.

Mvh GK
hej! Tempgivaren kan ju vara sönder ja, men jag vågar nog kanske inte köra kylarrens och köra med bilen då den börjar koka sen.. bränslemätaren fungerar somd en ska. Har hört att det kan vara toppen eller topplockspackningen som är sönder, stämmer detta? Den drar ingen glykol och ryker inte vitt. Och det konstiga är som sagt, när jag åter fyller systemet och startar bilen så sjunker inte nivån från exp.kärlet, detta är väl lite konstigt?
//Pasi
När den enligt tempmätaren kokat, försvinner vatten då? De enda metoder som luftar systemet är att sätta på full kupevärme samt se till att det lilla hålet i termostaten hamnar uppåt. Har du kollat locket till expansionskärlet enligt vad jag skrev i mitt första inlägg. Har du kollat att det är cirkulation på vattnet genom att känna om den övre kylarslangen blir varm. Den går mellan termostathus och kylare och blir varm när termostaten öppnar.

Mvh GK
Hej! Problemet löst! Körde en ordentlig spolning av kylsystemet, först med kylarrensmedel och sen ursköljning med trädgårdsslang med bra vattentryck. Nu fungerar den som den ska! Tackar för tipsen! mvh pasi
gnestakalle skrev:Det var så lite, kör försiktigt och ha en trevlig sommar. :)

Mvh GK
Det var till mycket bra hjälp! :D Få se hur det blir med bilens öde, ska besiktigas i slutet av september. Den är genomrutten i sidobaljorna bak samt bakre del av trösklarna (dock ytrost då förra ägaren har svetsat nytt och slarvat med lackeringen), några hål i golv samt bakre skärmkanter behöver bytas. Dörrarna är rostiga i nedre kant, kan få alla 4dörrar, huv, baklucka i bättre skick gratis om jag hämtar dom, dock är dom i fel färg. Vad tycks om detta, är det värt att fixa upp? Kan nämnas att den har diverse rostfläckar över lag.

Jag har bilfix som intresse, håller för närvarande att totalrenovera en mercedes e240 kombi av 2001 årsmodell som jag har som min bruksbil ihop med nuvarande volvon då. Mercedesen kommer vara klar till årsskiftet. Volvon är tänkt att jag ska ge till frugan sen när hon börjar övningsköra och om hon får körkort så får hon behålla bilen för sig själv. Frågan är bara om det är värt pengarna att lägga på bilen, tiden kan jag stå för det är inga problem då det är mitt intesse..
Kan du svetsa själv så tycker jag att du skall fixa upp bilen. Gå över de rostiga ställena lite mer noggrant och se hur stora rostskadorna är, det kanske på en del ställen räcker med stålborste, roststoppare, grundfärg samt lite bättringsfärg. Rekommenderar förresten att köpa bättringsfärgen på Volvo, jag har själv kunnat konstatera att det kan skilja ganska betydligt mellan tredjeparts bättringsfärg och original. Biltemas roststoppare är billig och bra, du bara penslar på efter att du tagit bort lös rost.

Mvh GK

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]