Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akevolvo
hej jag har bytt lambdasond på min 740 -90 eftersom motorlampan har lyst.på felkoderna fick jag fram att det var lambdasonden som var dålig men bilen har ändå gott hyfsat bra.men nu när jag har satt dit en ny så går bilen som en kratta på låga varv.den hoppar som en känguru på låga varv det går inte att köra i stan i 50 km på fyrans växel utan måste växla ner och varva för att bilen inte ska hoppa fram varför har det blivit så när den är ny :?: lampan tänds inte längre iallafall vad har hänt det går inte att ha bilen så.finns det nån som har nån förklaring ?:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilken felkod fick du innan du bytte Lambdan? Har du tagit ut felkoder igen? Köpte du en universal Lambda där man får löda in de gamla kontaktdonen?

Mvh GK
av umekille
Datorn måste ha nån mil på sig ställa in sig på nya lamdan
prova kör på 90väg ett tag. på ren bensin inte blandat
Användarvisningsbild
av akevolvo
felkoderna 2-3-1 Lambdaregleringen fel var det jag fick fram.nu lyser inte lampan längre men den går illa.jag får ta och prova att köra med bilen ett tag och se om det släpper.annars får jag sätta tillbaka den gamla sonden för den gick bilen hyfsat men lampan tändes.....
Användarvisningsbild
av akevolvo
gnestakalle skrev:Vilken felkod fick du innan du bytte Lambdan? Har du tagit ut felkoder igen? Köpte du en universal Lambda där man får löda in de gamla kontaktdonen?

Mvh GK
det var en universal från skruvat som sitter med kabeldojor jag har klämt så dom verkligen sitter och lagt vulktejp så dom är vattentäta.nu visar den inga felkoder längre så där verkar det funka....
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kabelskor duger inte, måste lödas och sen krympslang på skarven. Kom ihåg att trä på krympslangen innan du löder. Sen behöver det inte vara fel på din gamla sond. Felkoden säger bara att den måste kompensera utöver gränserna vilket kan bero på helt andra saker. Vilka symptom hade du innan du bytte sond?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av akevolvo
nu har jag varit ute och åkt med bilen ett par mil och bilen går bättre och bättre.men den är lite tråkig på låga varvtal men det kanske fixar till sig när jag åkt lite mer med bilen.för skillnad blir det ju längre jag kör :)
Användarvisningsbild
av akevolvo
nu har jag kört cirka 20 mil och bilen har inte gått så jättebra.det rycker i bilen på lågfart och motorvägsfart.helt plötsligt när jag låg på motorvägen så märkte jag att bilen gick mycket bättre än innan men då fick jag se att motorlampan var tänd igen och visar samma felkod samma som förrut 2-3-1.. vad kan det vara som som inte fungerar spridare luftmassemätare eller vad kan det vara :cry:

Där är 2 skruvar med plasthattar.en f&ou[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en &qu[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]