Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en manuell V70 2012 som hyrbil medan min automat är på verkstad.

Jag har haft flera bilar med liknande handbroms konstruktion som på V70n, men alltid automater.
Mina manuella bilar har (och har alltid haft) traditionell handbroms spak mellan stolarna.

Jag blir inte riktigt klok på hur man kan använda handbromsen på den manuella V70n för att komma iväg smidigt i stark uppförsbacke.

Tips?
Tack, men jag har inte fått den att släppa automatiskt på den manuella bilen (funkar perfekt på min automat).

Jag får väl prova igen, eftersom om jag förstår den tråden korrekt så ska man bara behöva släppa upp kopplingen och gasa lite så ska handbromsen släppa automatiskt.
Det är ju busenkelt :D Bara man möter med gasen, behöver inte ens vara så att varvet höjs bara man trycker ner den lite, bromsen släpper så mjukt att man inte känner av det. Prova först med växeln i neutral funkar lika bra då.

/Kalle
Ja, det funkar. :D

Dock måste man på den V70 T4 ´12 som jag har just nu "ta i lite" för att det ska släppa.
Inte alls så smidigt som på S80n som beskrivs innan, och heller inte lika smidigt som på min V70 automat.

Dessutom tenderar den att få motorstop i brantare backar precis efter att man har släppt upp kopplingen om man inte varvar ordentligt..
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]