Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
Konstigt att man skiljer på fossil koldioxid och den som kommer från biobränslen.
co2 som c02... Var den kommer ifrån är ju skit samma, den är ju inte annorlunda bara för att man eldar
ved eller sprit. Ändå kallar man det förnyelsebart...
Det är de andra utsläppen man skall koncentrera sig på. De farliga..... Ändå fortsätter co2 hysterin nåt hejdlöst
och man påstår att co2 utsläppen minskar.
Orden "lättlurad"¨och "naiv" känns aktuella...

Gäller det bara total co2 förlorar ju etanolen stort... För min del skulle jag gärna köra på alkohol för att minska
utsläppen, bortsett från koldioxiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skillnaden är väl att CO2 från träd etc. redan finns i vårat kretslopp medans den som oljan tillför kommer 'utifrån'.

Själv är jag skeptisk till hela co2 hysterin, det hotet känns inte 100% vetanskapligt bevisat. jag tycker det är viktigare att begräns utsläppen av cancerogena partiklar.

/Martin
av Fartdåre
Förstår inte argumentet. Koldioxiden finns inte där förrän vi eldar
upp något. Fossilt eller ej... Sen sitter några ljushuvuden och premierar
co2 som kommer från sprit för den är förnyelsbar.
Kemin i co2 är ju den samma. Går ju inte att stoppa tillbaka...

Det biologiska bränslet tillverkar vi ju själva liksom bensin o diesel.
Mängden co2 påverkas bara av hur mycket vi använder av produkten.Ur
den vinkeln är en snåldiesel bättre. Förövrigt är det etanolen än så länge.
av MattiasD
Fast det är enorm skillnad. Etanolen som förbränns frigör CO2. När grödan etanolen producerades av odlas binds motsvarande CO2 i plantan. Grödan blir etanol, etanolen eldas igen, och CO2 frigörs. Gröda odlas och CO2 binds åter i plantan. Så håller det på. CO2 i etanol ingår i kretsloppet. Det som händer när vi pumpar upp olja som förbräns (CO2 frigörs) är att vi tillför mer CO2 i luften utöver den CO2 som ingår i kretsloppet.

Även om jag anser vi måste minska fossil CO2, så kan jag hålla med om att en viss CO2 hysteri har rått. Därför de sk snåldieselbilarna gynnats och bilarnas hälsofarliga utsläpp har helt glömt i debatten. Inte minst av motorjournalister som lobbat hårt för dieselbilar.
av Fartdåre
För att odla grödan produceras stora mängder co2. Uppskattningar säger ju att
etanolen producerar ca. 40% mer co2 totalt.
Eftersom vi använder det som bränsle släpper vi ut co2 som annars inte skulle
finnas. Att påstå att grödan tar upp det vi släpper ut stämmer inte eftersom det
produceras mer än vad som tas upp.
Argumenten håller inte i praktiken. Ändå säljer det...

Om vi helt går över till etanol över en natt så kan man hävda att det fungerar så.
av MattiasD
Fartdåre skrev:För att odla grödan produceras stora mängder co2. Uppskattningar säger ju att
etanolen producerar ca. 40% mer co2 totalt.
Eftersom vi använder det som bränsle släpper vi ut co2 som annars inte skulle
finnas. Att påstå att grödan tar upp det vi släpper ut stämmer inte eftersom det
produceras mer än vad som tas upp.
Argumenten håller inte i praktiken. Ändå säljer det...

Om vi helt går över till etanol över en natt så kan man hävda att det fungerar så.

40% mer CO2 med etanol jmf fossil energi?! Säger vem? Vart kommer all märklig information ifrån? Enligt energimyndigheten SÄNKTE etanol som såldes 2011 CO2 med 62%. Då är hela processen beaktad. Så det produceras inte alls mer CO2 än vad grödan sedan tar upp. Men tyvärr finns det inslag av fossil energi för att producera etanol, annars hade det inte varit 62% utan 100%. Hade vi enart använt etanol från Norrköpingsfabriken hade siffran varit bättre, ca 80%.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Fartdåre skrev:
MattiasD skrev:Gas är bra, om det är biogas. En gasbil som körs på naturgas eller fordonsgas har sämre klimatnytta än etanol. Etanol är ett utmärkt bränsle som förra året minskade utsläppen med 62% jmf med fossil energi. 49% för E85. Det vi borde gå mot är bilar som går på ren etanol, och även hitta en ersättning till bensindelen.

Frågan är vilka kunniga personer du pratat med om etanol. Fakta är att etanolen sänkte utsläppen med 62% förra året.
Har 62% av fordonsflottan gått över till etanol ?
Fascinerande...!
Jag vet inte ens vart jag kan tanka biogas här :P Kör dieselbil o skattar 6000+ varje år, och tjänar på det ;) NU ska jag gå ut o montera ett motstånd så jag kan köööööla ner miljömuppar :-)-)

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]