- fre 13 jul 2012, 19:01
Fördelen med hjälpsystem är precis som ordet säger en hjälp till att undvika att medtrafikanter kommer i kläm och att man även " ser" att man exv. Har en mc i dödavinkeln......självgodhet är den största faran i trafiken.... (N)
Snacksalig skrev:Jag tror det största problemet vid filbyte är de förare som tror de är bäst, som tror att de pga att de skall vrida på huvudet och titta bakåt är de som orsakar mest problem i högtrafik i storstäder, åker man ute på åkern med traktor förstår jag att man inte saknar BLIS.Steff 99 skrev:Tycker man BLIS är onödig.....vad tycker du om ABS.....ganska kass det oxå.. :roll:Nja, jag kan förstå nyttan av BLIS för de som inte har uppsikt bakåt eller har svårt att vrida på nacken, eller pedestrian detection med full autostopp etc för de som lätt sitter och drömmer sig bort i stadstrafik (under 30 km/h, eller var den nu slutar fuingera).
Jag har dock svårt att se det som de omvälvande otroliga säkerhetsdetaljer som Volvo marknadsför dem som. Hur många olyckor beror egentligen på att någon långsamt byter körfält utan att blinka eller att de glömt kolla döda vinkeln?
ABS är ju egentligen onödig om man kan bromsa med lika stor nyans själv, så att man kan hålla styr på bilen vida halt väglag. Jag är dock tveksam till att andra än mycket avancerade rallyförare skulle klara detta lika bra som tekniken.
Att vrida på huvudet och kolla döda vinkeln är dock görbart för de flesta utom de mycket oviga.
Fördelen med hjälpsystem är precis som ordet säger en hjälp till att undvika att medtrafikanter kommer i kläm och att man även " ser" att man exv. Har en mc i dödavinkeln......självgodhet är den största faran i trafiken.... (N)
Volvo XC60 AWD MY 11B Polestar 225hk 460nm