Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av forbidden
Hej

När jag startar bilen första gången så skriker det inget men vid flera på en dag så skriker det från motorutrymmet. När jag gasar låter det ännu värre. Ljudet slutar ganska snabbt. Misstänker nåt med remmarna men tänkte höra med er som vet mer vad det kan vara. Bilen är en B230F -88 med kat.
Okej ska kolla det, upptäckte att vattenpumpen är blöt kan den också vara nån bidragande orsak? Vad kan det annars finnas för orsaker?
Rådlös skrev:Det brukar vara fläkt/generatorremmen som skriker. Prova att spänna remmen.
Har du försökt lokalisera var i motorrummet oljudet kommer från? Om vattenpumpen läcker så kanske det droppar ner kylvätska på remmarna vilket kan göra så att remmarna slirar. Bärjar pumpen läcka så är det dags att byta den så fort som möjligt så det kan vara en bra sak att börja med.

Mvh GK
Vattenpumpen ser hel ut (iallafall på ovansidan där det läcker) men packningarna kanske behöver bytas ut för dom lär man nog få byta flera gånger innan pumpen ger med sig. Kanske bäst att köpa en ny pump för säkerhets skull. Ljudet kommer från pump/remområdet så jag antar att det är nånstans där boven är.

gnestakalle skrev:Har du försökt lokalisera var i motorrummet oljudet kommer från? Om vattenpumpen läcker så kanske det droppar ner kylvätska på remmarna vilket kan göra så att remmarna slirar. Bärjar pumpen läcka så är det dags att byta den så fort som möjligt så det kan vara en bra sak att börja med.

Mvh GK
Rätt monterade packningar bör inte behöva bytas, kan du se exakt var läckvattnet kommer från?

Mvh GK

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]