...

Moderator: Moderatorer

Ett trick om platsen du ska in på naturligtvis rymmer själva fordonet är att ställa din bil i jämnhöjd med det fordon du ska in bakom och när du har ca halva din bil jämnhöjd med denna bil du så lägg ut fullt rattutslag.När bilens bakdel nu är snett inne i jämnhöjd med ev trottoarkant lägger du fullt rattutslag på andra hållet där bilen nu ska stå relativt rakt i luckan.Ut och träna på detta så ska du se att det ger sig efter en stund. :D

Senast redigerad av 1 PTV, redigerad totalt 0 gånger.
Jag fick, PTV, när lära mig köra ställa mig jämnsides (bak och bak liksom) med bilen som kommer stå framför, därifrån blir lagom att backa och samtidigt vrida på ratten lagom och sen det svåra som övning ger färdighet på är att när börja snurra ratten tillbaka. Det är väl ung som din version gissar jag, eller kanske inte? Ska pröva din variant se om den är bättre.
Dock vill än en gång understryka inte detta som är problemet.
Jag kan också hålla med om att övning ger färdighet,
jag kör själv på med mitt ögonmått när jag skall fickparkera.
Ställer mig jämside med den framförvarande bilen och ger sedan fullt rattutslag åt höger,
när jag kommer in halvägs eller när jag känner trottoarkanten är det fullt rattutslag åt andra
håller medans jag håller blicken framåt för att inte repa bilen framför och när jag har kommit
in är det centimeter per centimeter jag kör fram/bakåt tills jag tycker jag står bra för att sedan
gå ut och inspektera min parkering.
Detta är i iaf hur jag gör detta, kanske är fel med trottoarkanten men det funkar för mig ^^ ..
Googlat runt lite om just parallel-parkering som vi halkat in på och det finns många bud om hur å när å vad man ska titta på när man ska börja backa å vrida, räta upp och vrida in. Det är sånt jag gjort mer el mindre på känsla utan tanke men undrar vilket tips som är bäst...
semmelman skrev:Man skulle ha en laserpekare fram å en bak som lyser upp varsin punkt två meter åt höger sida. :lol:

Fast va dumt av mig, jag ser ju inte den punkten från förarsätet... :cry:
Man skulle skicka upp en radiostyrd "quadrocopter", alltså en sådan där farkost med fyra rotorer, med en TV-kamera som sänder till en skärm i bilen. Då ser man sig själv ovanifrån och kan fickparkera som en gud :mrgreen:

Lite högre profil på däcken gör att man även kan utnyttja trottoaren utan att skrapa fälgen när man manövrerar in sitt vrålåk.
llesrof skrev:

När jag kör förbi en parkeringsruta ser de alltid ut att rymma ett hangarfartyg men när man börjar åbäka in bilen visar det sig att man knappt får in en kexchoklad där. Jag suger på att fickparkera.
Haha..samma känsla här! Men när man lyckas ratta in eländet perfekt på första försöket så e man kung för en kvart!
semmelman skrev:Jag fick, PTV, när lära mig köra ställa mig jämnsides (bak och bak liksom) med bilen som kommer stå framför, därifrån blir lagom att backa och samtidigt vrida på ratten lagom och sen det svåra som övning ger färdighet på är att när börja snurra ratten tillbaka.
Jag fick lära mig på ungefär samma sätt. I början var jag osäker och missade en hel del, på senare år så sätter jag den oftare även om jag inte fickparkerar jätteofta. Det beror på övning, jag har bättre koll på var jag har bilen helt enkel. Du har en metodik som fungerar så att öva är det bästa tips du kan få. Vill du öva lite avskilt så skaffa dig fyra koner eller något annat som kan markera en parkeringsruta.
/R
När man lägger i backen skulle såna där spröt som vissa gamla amerikanare har skjuta ut runt bilen, så är det bara å backa tills de börjar låta eller surra eller vad de nu gör. :)

Fast allvarligt, om man förser en ny bil med backsensorer kunde de ju lika gärna lägga till två på sidan som kollar utrymmet åt höger om det är tillräckligt för att kunna backa in i. Tutar de två fram å bak så finns för lite utrymme.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]