Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
I långa nedförsbackar i låg fart kan motorbromsen plötsligt sluta fungera o man får trampa på bromsen för att kompensera. Detta händer inte alltid men bara ibland. Kommer varje gång som en överraskning :-O)
Inget större problem kanske men som sagt: Lika överraskande varje gång.
Ska det va så här eller?
Användarvisningsbild
av Perc
Det är troligen automatlådans lockupfunktion som hoppar ur när hastigheten sjunker under gränsvärdet för när lockup ska vara i. Jag har samma på min och det är fullt normalt.

Tycker personligen inte det kommer som en överraskning, jag förväntar mig nämligen inte att en automatlåda ska motorbromsa till att börja med.

Vet man om vad man ska känna efter så märks det bra när lockup går i och ur. Gummibandskänslan försvinner och sambandet pedal-drivlina blir mer direkt. Det märks bäst på trean i min bil, man kan ligga och köra i stadstrafik utan att automatlådan nånsin slirar.
av pms
Perc skrev:Det är troligen automatlådans lockupfunktion som hoppar ur när hastigheten sjunker under gränsvärdet för när lockup ska vara i. Jag har samma på min och det är fullt normalt.

Tycker personligen inte det kommer som en överraskning, jag förväntar mig nämligen inte att en automatlåda ska motorbromsa till att börja med.

Vet man om vad man ska känna efter så märks det bra när lockup går i och ur. Gummibandskänslan försvinner och sambandet pedal-drivlina blir mer direkt. Det märks bäst på trean i min bil, man kan ligga och köra i stadstrafik utan att automatlådan nånsin slirar.
Jaha då ska det va så alltså.
Detta är min första bil med automatlåda så jag blir lite fundersam när lådan beter sig annorlunda. Annars är jag fullt nöjd med lådan, härligt att slippa växla särskild i stan, perfekt.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]