Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo240-88
hej! torkarna på min 240 har lagt av! först gick dom trögt och tillslut la torkarmotorn av. har nu skaffat en ny torkarmotor som funkade när jag kopplade den till batteriet för att checak så den funka, men när jag kopplar in den till torkarna händer inget! vad kan va fel?? ?:-/
nån i vårt regniga land måste ha nån bra ide! :D
/Maria
Användarvisningsbild
av igelkottar
Vanligt fel är att jorden inte funkar, ta och dra dit en ny kabel
från en bra jord och gärna med en lite grövre area på kabeln.
Användarvisningsbild
av Örnen
Kan vara ju vara spaken också men kolla att inte säkringen, nr2, 16A till torkaren bränts. Byt isf.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jorden till torkarmotorn är en plåtremsa på undersidan som spänns fast i samband med att man drar åt skruvarna till själva torkarmotorn, kolla efter så att denna sitter som den ska och att den har god kontakt med jord.
I annat fall kan det vara relät som gjort sitt, inte alls ovanligt det heller.
Nr:9 på bilden, finns under golvmattan, under en lös plåt.

Bild
av poopiie
Min torkare har gett upp den med, den gick igång för en dag sedan men då lät den fördjävligt men det gick över. Sen har jag nu försökt få igång den igen men den vägrar funka nu, den laddar endast 6 watt oxå så jag undrar vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av Tomas88
poopiie skrev:Min torkare har gett upp den med, den gick igång för en dag sedan men då lät den fördjävligt men det gick över. Sen har jag nu försökt få igång den igen men den vägrar funka nu, den laddar endast 6 watt oxå så jag undrar vad felet kan vara?
Vad är det som laddar 6w?

Det enda som laddar i en bil är väl generatorn, eller ja turbon också om man har en sån :) .
Användarvisningsbild
av erikn
På min förra 240 så hade förmodligen packningen ovanför/runt axeln gått sönder vilket medförde att axeln ärgade i hålet och gick väldigt tungt. Jag försökte på flera sätt få den att bli bra, men lyckades aldrig, jag blev tvungen att byta. Om du kopplar loss mekaniken bakom handskfacket (och ett tips ar att skruva loss handskfacket, det blir mycket enklare att komma åt) så kan du känna om någon av axlarna går trögt. Köp en ny och byt, var inte så svårt vad jag kommer ihåg, det var mellan 5 och 10 år sedan jag gjorde det.
av P165B
Nu har jag haft samma torkarmotorfel på 2 olika 240. När jag tar isär vindrutetorkarmotorn för att kolla om lager eller kol kan bytas, så ramlar den ena av magneterna (som sitter limmat i det svarta höljet runt spolen) bort! Verkar som det börjat rosta inne i den svarta delen och sedan har magneten pressats av rost mot spolen som snurrar. Det är därför det låter väldigt illa och motorn går tungt och lägger av till slut. Ska prova att hitta ett bra lim för att se om det går att laga.
av P165B
Kan konstatera att det nu är 3 st motorer som tappat ena magneten i limningen och därför stannat. Limmade den motorn som havererat igår och nu funkar den igen :D

Tog isär den torkarmotor som jag bytte ut i april och upptäcker att den ena magneten var lös. Men den ser inte ut att vara rostig. Men det är den undre som släppt. Ska kolla efter ett bra epoxylim som tål både värme och kyla.
av P165B
Nu byter jag inte längre vindtorkarmotor på mina 240. Byter bara yttre höljet på motorn (det svarta) till någon som magneterna sitter fastlimmade i, och så går motorn som den vore ny igen :)

Men man får vara noga så inte själva "ankaret" , dvs själva motoraxeln följer med ut av magneternas dragkraft. Då hoppar kolen från kollektorn och det blir pillrigt att få alla tre på plats samtidigt igen. Jag håller emot axeln med en hylsa med förlängningsskaft. Då kan man dra ur ytterhöljet med magneterna utan att ställa till mer arbete!
Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]