Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ReKa
Rullen på generatoraxeln vandrar till den grad att den har snart grävt sig igenom det plasthölje som döljer drivremmen. Är inte höljet på lossnar rullen efter ett tag.

Så, hur fixerar jag den? Eller är det styrrullarna som är slut? Ska kanske påpeka att det gnäller & gnisslar när motorn är på. Tror det kommer från generatoraxeln.
Användarvisningsbild
av P1800
Rullen kostar ca 800kr. Bilia i Västerås tar 2800 inkl mtrl för att byta. Det går på 25 minuter. Frun har klockat jobbet för ett par veckor sedan. Det kan vara ide att kolla upp priset på olika verkstäder. (V70 -02 140hk)
Användarvisningsbild
av Perc
Remhjulet på generatorn är ett så kallat frihjul. Funkar på samma vis som en cykel, eller ett frihjul på en gammal saab för den delen. :) Det innebär i korthet att generatorn frihjular istället för att med våld bromsas av remmen om du får tvärt motorstopp eller om varvtalet sjunker snabbt, t.ex vid våldsam växling.
av ReKa
Åhå! Så det går alltså att laga detta... Och bilmeken, som säger ha hållit på med bilar i 35 år, sa att det inte gick så jag beställde en generator igår från bildelsbasen. F*n också!
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]