Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fartdåre
kamilenski skrev:
HML skrev:Snyggare i verkligheten
Var i dag och tittade på nya V40
Bilen är verkligen snygg i dagsljus och inte i bara i katalog och i bilhallar
Väntar nu bara att få Provköra bilen i slutet av veckan :wink:
Be någon 100kg + testa den ;)
Väger 114kg...
Skulle det vara ett problem med utrymmet? Att den blev lite långsammare är möjligt....
Användarvisningsbild
av Ante2
Vad har vikten på en person att göra med V40n??

Nu har även Rejmes Örebro fått sin första bil, bara o vänta på att den ska
leveransservas och göras klar så man kan åka dit och testa vad den går för :D
Användarvisningsbild
av HML
Provkört Nya v40 D2
Fantastiskt fin bil att köra finfina vägegenskaper i kurvkörning låg ljudnivå från däcken
Denna bil hade även glastak detta kommer troligtvis finnas på min nästa Volvo blev en helt annan bil mer rymd och ljus mot den som stod inne i bilhallen utan glastak.
Kvaliten blir bättre och bättre hos Volvo
Dom som redan har köpt denna bil kommer inte att ångra sig mycket fin Bil :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ante2 skrev:Vad var det för motor? Manuell eller automat? Sportchassi?
Vart provkörde du den? Vad är det första intrycket?
V40 D2 (manuell alltså), standardchassi.

Jag provkörde den i stadstrafik och landsväg-aktigt. Första intrycket blev att det är en väldigt trevlig bil! Kändes påkostad i material och den var väldigt tyst. Motorn som är svag sett till hk/Nm kändes verkligen inte slö alls. Den var riktigt trevlig! Styr in fint i kurvorna och både chassi och styrning känns väl avstämt.

Jag kör normalt sett en V60 T6 R-design Polestar och jämfört med den så har den självklart rätt mycket kvar att önska. Chassi, styrning osv känns betydligt skarpare på min, men det är kanske inte så konstigt. En V40 T5 awd R-design skulle vara en trevlig kombination tror jag! :-)-)
Användarvisningsbild
av laser2
Var och provkörde en D2 med manuell och direkt därefter en D3 med automat igår. D2:an är givetvis ingen racer och under ca 1600 varv så händer inte mycket då man trampar på gasen, men däröver trycker den på ganska bra. Tyckte växellådan kändes bra, med hyfsat korta slag och inte för mycket sladder även om det finns tajtare lådor. Gillade designen och formen på spaken som gav ett skönt grepp.
D3:an med automat kändes klart rappare även om automaten givetvis hjälpte till genom att växla ner 1 eller 2 steg om man trampade till på pedalen. Men även i "manuellt" läge så kändes D3:an klart rappare och absolut tillräcklig. Det är även D2:an.
TFT-instrumentet var coolt, funderar dock lite på hur det fungerar i fullt solljus, gärna snett bakifrån med lite sol direkt mot instrumentgruppen...
I övrigt kändes den kul att ratta även om man inte vågar trycka på alltför mycket på en liten kort testrunda med okänd bil. Men mina minnen från provkörningarna med V60 är att V60 trots allt inte ligger långt efter i körintryck men är tystare.
Sen kändes det lite udda att backa med backkamera, lite ovant att stirra in i mittkonsollen under backövning, blev gärna att man tittade bakåt också ibland för säkerhetsskull, men där såg man inte mycket pga små sidofönster, liten bakruta och allmännt hög rumpa. Så backkamera kan absolut rekommenderas. :)
Totalintrycket är mycket gott med mycket av V60-känsla i mindre förpackning! :D
Men jag kommer nog sakna lite av V50:ns mer praktiska form, känns lite synd att behöva gå upp till V60 för att få samma utrymme i bagaget... :(
Jag kör gamla V40 idag och den är ungefär lika stor i kupén som nya V40 men klart större där bak, en mycket lagom storlek totalt för mig och där låg/ligger även V50...
Användarvisningsbild
av Ante2
Idag har jag varit och provkört V40n. Det blev en D3 aut, momentum med glastak, 18" och lite annat lull lull.
Första intrycket efter en dags körning är att den går väldigt tyst, kanonfint chassi, följsam och motorn är gudomlig.
Vilket skönt ljud och automatlådan sköter sig riktigt bra och petar man i sportläget så blir den genast ännu piggare.

Glastaket gjorde verkligen sitt till, det blev ljust och luftigt. Den nya instrumenteringen var cool, körde på performance hela
tiden :wink: .
Stolarna var sköna och dom kramade åt runt kroppen lagom och det var inte svårt och hitta en bekväm körställning.

Det enda negativa jag kan komma på är väl att takhöjden kunde vara lite högre, men men det är inget man kan göra något åt.
Så nu blir man ju ännu mera ivrig och få sin egna bil. Men kan säga redan nu att det här blir den bästa och roligaste Volvo jag har köpt.
Grattis Volvo!!! Nu har gjort ett kanonjobb!!!
av Xerikss0n
Ante2 skrev:Idag har jag varit och provkört V40n. Det blev en D3 aut, momentum med glastak, 18" och lite annat lull lull.
Första intrycket efter en dags körning är att den går väldigt tyst, kanonfint chassi, följsam och motorn är gudomlig.
Vilket skönt ljud och automatlådan sköter sig riktigt bra och petar man i sportläget så blir den genast ännu piggare.

Glastaket gjorde verkligen sitt till, det blev ljust och luftigt. Den nya instrumenteringen var cool, körde på performance hela
Stolarna var sköna och dom kramade åt runt kroppen lagom och det var inte svårt och hitta en bekväm körställning.

Det enda negativa jag kan komma på är väl att takhöjden kunde vara lite högre, men men det är inget man kan göra något åt.
Så nu blir man ju ännu mera ivrig och få sin egna bil. Men kan säga redan nu att det här blir den bästa och roligaste Volvo jag har köpt.
Visst är den härlig att köra ;) Nu väntar man på sin egna V40! Hur långt har din kommit i produktionen?
av kamilenski
Undrar om någon här vet bredden invändigt mellan dörrarna i framsätten?
Och vad är denna i V 60 resp V 70?
Användarvisningsbild
av Ante2
Xerikss0n skrev:
Ante2 skrev:Idag har jag varit och provkört V40n. Det blev en D3 aut, momentum med glastak, 18" och lite annat lull lull.

Visst är den härlig att köra ;) Nu väntar man på sin egna V40! Hur långt har din kommit i produktionen?
Min står på steg2, har stått där i över en vecka nu... Undrar hur lång tid det tar tills den hoppar vidare?

Hur långt har din kommit?
av chrand
kamilenski skrev:Undrar om någon här vet bredden invändigt mellan dörrarna i framsätten?
Och vad är denna i V 60 resp V 70?
V40: Framsätesbredd i axelhöjd 1396 mm
V40: Framsätesbredd i höfthöjd 1374 mm

V60: Framsätesbredd i axelhöjd 1447 mm
V60: Framsätesbredd i höfthöjd 1395 mm

V70: Framsätesbredd i axelhöjd 1457 mm
V70: Framsätesbredd i höfthöjd 1391 mm

Uppgifter ifrån Volvocars.se
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx
AC kompressor V70 2012 ?