Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bambi
Tjej som behöver lite hjälp att tänka...

Har renoverat bromsarna på min 740 och nu är det helt enkelt så att det blev mer problem än innan jag ens började...
Bytte båda oken fram samt bromsslangar, stålomspunna Bromsslangar från HEL performance, samt ett hjullager som var dåligt.
Och så bytte jag skivor och belägg bak. Och så bromsvätskan då...

Beläggen fram bytte jag i vintras så dom är också relativt nya...

Problemet är nu då att bromsarna fram blir varma när jag kör även om jag inte ens använder bromsen... Upptäckte att dom blev varma så lät dom svalna och körde hem utan att använda bromsen alls, motorbromsade och använde handbromsen istället men dom blev fortfarande så att man brände sig på dom... Dom är ordentligt smörjda och borde inte ligga på men när jag lyfter och kollar så gör dom det... Det jag funderar på är om det har med bromsslangarna att göra ? Eftersom det inte är samma svikt i dom som i en vanlig gummislang ?

Bak är bromsarna felfria så något blev ju bra i alla fall...

Dessutom odlade alla bilens torkare fram ett eget liv under tiden bilen stod i garaget, så nu går dom en stund när man startar, även den bak... Och de fram börjar gå när man sätter på blinkersen, det går inte riktigt ihop det heller känner jag...
Bromsarna har jag tyvärr ingen aning om :( men angående torkarna föreslår jag att du kolla upp jordpunkterna i framskärmarna :D och kollar att dom har god kontakt, slipa vid behov mä lite sandpapper och smörj gärna in dom sen med lite 5-56 8)
Jag tror INTE det beror på slangarna!
Däremot kanske det finns luft i systemet eller att kolvarna går trögt så dom alltid ligger på lite, det krävs inte mycket anliggning för
att det ska bli ganska varmt efter lite körning pga friktionen.

Kolla även så avluftningshålet i locket för bromsvätskan inte är igensatt!
Bromsarna är fixade nu och blir inte mer än ljummet fast man bromsar mycket :) Var beläggen som hamnat någon millimeter fel på ena sidan och på andra sidan hade en damask fått eget liv...

Torkarna har Jag löst tillfälligt genom att köra på en skakig grusväg, så det borde ju vara glapp någonstans ?
Lite roligt att torkarna började gå i full karriär när man blinkar vänster eller sätter på helljuset, och ibland när man bara startade bilen... Vilken färg har sladden till torkarmotorn bak ?
Hittar nämligen bara en blåröd (den var det inte) och en gul (går till bromsljuset)
Tänkte koppla bort den helt så jag slipper den eftersom den går ner på lacken... Hade inte stereon gått på samma säkring hade jag bara tagit ur den...
Att torkarna går igång på helljuset är jordfel. Gör rent jordpunkten bakom vänster strålkastare noga så ska det fungera
Ta bort den är inget alternativ ens tillfälligt... Det är det hemskaste jag vet.. Värre än att den går av sig själv :)

Hmm, men dem går ju även när jag blinkar vänster, och ibland utan att jag gör någonting alls... Men får gå ut och kolla.... :)
Verkade vara något glapp någonstans, för nu funkar allt som det ska...
Körde på en skakig grusväg så löste det sig, och det har inte kommit tillbaka även fast jag kört på massa skakiga vägar efteråt :)

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]