Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
Brakstrom skrev:
MartinS skrev:På kompressorn på min T6 står det Valeo. Trots deras samarbete med Zexel är det väl inte samma kompressor som de som rasar va, eller?

/Martin
Du har en liknade men ej samma som omnäms här , men principen är samma med reglerventil , samma typ Zexel.
Så samma sak kommer hända med denna förr eller senare, eller är det något som skiljer som har en betydelse i detta fallet?

/Martin
Fast skillnaden är väl att om multiremmen "rasar" på sexorna så har den ingen kamrem att dra med sig? Alla de tidigare bilar jag har haft som har haft kamkedja så har kamkedja och multirem inte varit i närheten av varandra.
Man kan väl heller inte anta att de som inte rasat inom garantitiden klarar sig framöver. En dålig produkt får ju ökad risk med åldern, så man kan ju frukta att lika många rasar när garantin är borta.

Jag må vara feg i överkant, men jag har skrinlagt planerna på en V70, delvis också eftersom vi nog klarar oss med en V50, men mkt p.g.a. risken med kompressorerna. Alltför orolig? Kanske, men det tar ju liksom bort lite av glädjen med bilägandet att vara orolig över otrevligheter som har hög sannolikhet att inträffa
dissonans skrev:
Fast skillnaden är väl att om multiremmen "rasar" på sexorna så har den ingen kamrem att dra med sig? Alla de tidigare bilar jag har haft som har haft kamkedja så har kamkedja och multirem inte varit i närheten av varandra.
Helt riktigt det är ju kedja, men kompressorras är inte kul ändå. Om du har sett hur multiribb remmen sitter på sexorna så inser du att det är inte kul om den pajjar heller, även om det kanske inte medför några följdsakador.

/Martin
MartinS skrev:
dissonans skrev:
Helt riktigt det är ju kedja, men kompressorras är inte kul ändå. Om du har sett hur multiribb remmen sitter på sexorna så inser du att det är inte kul om den pajjar heller, även om det kanske inte medför några följdsakador.

/Martin
Nej, jag har inte hunnit undersöka så pass mycket än :)
Hur illa sitter den? Vad kan den dra med sig om den går av?
Jag tror inte det blir några direkta följdskador om den går av på sexorna.
Agregatremmen sitter på höger sida om blocket sett frammifrån. Min meck sa på senaste servicen att han inte såg fram emot att få byta den remmen. Som väl är så är milintervallet 24.000mil så jag kommer aldrig behöva få det gjort, men går kompressorn och skär så måste den ju antagligen bytas tidigare.

Själva kompressorn däremot sitter ju föredömligt på sexorna.

/Martin
av AndS
Frågan dök upp tidigare, har man gjort några kvalitetsförbättringar på kompressorerna, har det varit materialfel på lager, etc, som orsakar haverier? Vår kompressor blev utbytt i våras och man funderar ju då om problemen åtgärdats.
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]