Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakob94
Hallå!

Ska börja med att säga att jag representerar min familj i den här tråden, framför allt min far. Vi har gått i bilbytartankar ett tag och en V70 skulle passa våra behov bra. Nu har vi en V40, som egentligen är lite för liten.

De enda bestämda kraven vi har på den "nya" bilen än så länge är att den inte ska ha gått längre än cirka 8000 mil, inte vara äldre än årsmodell 2009 samt att klädseln inte ska vara vit. Dessa kriterier är vi överens om. Sen har jag själv lite idéer över lämplig utrustning, jag kan dock inte kommunicera med någon annan i familjen om herrgårdsvagnspaket, ACC etc. Jag är i alla fall inne på Summum för läderklädsel, kromade rails/lister och elstol, samt Herrgårdsvagnspaket (helst nr 2) för laminerade och tonade rutor.

Det finns bilar som uppfyller dessa krav som är inom budget. Dessa är oftast 09:or. Budgeten inte spikad, men börjar på 150 000. Troligen kommer vi handla en dyrare bil, mamma har lätt för att förälska sig i sköna och bekväma bilar hon provkör och det är hon som håller i pengarna. Hittar vi en bil för 175000 är det nog inga problem, och då är 180000 inte långt borta... Vi har inte kommit till skott för provkörning än, men det är på gång.

Det jag egentligen funderar på är skillnaderna mellan MY09 och MY10. Eller jag känner till de flesta skillnaderna i teorin, men inte i praktiken. Till exempel motorn, som både är starkare och snålare i MY10. Är det värt att lägga till lite pengar eller kanske avstå andra saker (utrustning som summum) för att köpa en MY10 istället för en MY09? Svårt för er att svara för oss, men berätta gärna hur du skulle ha resonerat. Berätta också gärna vilka tillbehör du "inte klarar dig utan" och vilka du lika gärna kunde vara utan.

Ta gärna upp andra fördelar (eller kanske nackdelar) för MY10 gentemot 09, gärna argument en bekväm men tekniskt handikappad tonårspappa har svårt att säga nej till!

EDIT: Ska tillägga att vi (jag) har planer på att så småningom optimera med polestar, så effekten efter optimeringen kommer vara lika i MY09 som MY10 (?).
Användarvisningsbild
av poseidon
ventiljustering på my-10 vid 9000 mil. inte billigt. ev inte alla av denna årsmodell. sitter i samma sits som ni, jag skall ha ny men det lutar åt en -09a av den anledningen.

Det uppenbara skillnaden är ju ratten samt grillen utöver motorn, annars inget som jag märkt.
av jpennerb
Här kan du läsa lite om service på 2.5FT där det på MY10 är ventiljustering vid 9000mil:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =justering

Jag valde MY09 pga. skillnaden på pris, lägre försäkring och framförallt just kostnaden för servicen. Sen kommer jag också att ordna till effektskillnaden med Autotech 8)
av perhall
Ratten o grillen borde ju va "skitsamma" för din familj om de inte inser värdet av de andra sakerna du räknar upp... ja MY09 verkar klart billigare! Redan den har en högre utväxling än MY08 (då ju 2,5T fanns) och borde ligga kring 2000 varv i 100, det funkar det också och den känns nog ung lika pigg som MY10 men är törstigare/PH
av jakob94
perhall skrev:Ratten o grillen borde ju va "skitsamma" för din familj om de inte inser värdet av de andra sakerna du räknar upp... ja MY09 verkar klart billigare! Redan den har en högre utväxling än MY08 (då ju 2,5T fanns) och borde ligga kring 2000 varv i 100, det funkar det också och den känns nog ung lika pigg som MY10 men är törstigare/PH
Jo, ratt och grill är väl inte jätteviktigt för oss. Då känns motor och utväxling mer aktuellt. Jag har för mig att jag har läst att den sjätte växeln hos MY09 har samma utväxling som den femte på MY10, stämmer det?
Användarvisningsbild
av poseidon
tror inte utväxlingen är något du kommer fundera över. Den rätt "diesellik" så höga motorljud i hög fart är inget problem. Det är ingen symaskin under huven direkt.
Användarvisningsbild
av Guru
Som vanligt handlar det om hur mycket man kör. Blir det inte så många mil/år så är förbrukningen inte lika viktig, då är kanske ett bättre inköpspris viktigare.

Vet inte exakt hur mycket förbrukningen skiljer mellan en 2,5FT MY09-MY10, låt oss säga att MY09 drar 1dl/mil mer. Det är i pengar ca 1kr/mil (E85 10,04kr/l såg jag på macken i morse). Kör man inte ohyggligt många mil/år blir det någon/några tusenlappar per år.
av JimBob
Jag har en V70 2,5FT MY09 Aut.
Kör bara på etanol.
Förbrukning i stad: 1,45 l/mil
Förbrukning landsväg: 0,95 l/mil

Fullpackad med takbox och dubbdäck till fjällen: 1,01 l/mil

Allt mätt vid pump.
Var intresserad utav en 2,5FT- 10 som gått 8000mil.
Kollade med Volvo idag vad en 9000mil service kostar, och då ventilerna skall justeras så gick den servicen totalt på 11370kr!!! Dom räknar med 6,2timmars jobb att bara justera ventilerna.
Tack, men det blir ingen 2,5FT 2010 eller nyare för mig i allafall.
av squadron
Som någon skrev i en annan tråd, kanske man bör justera ventilerna på 09an också, det är väl samma motor, bara det att dom kom på i efterhand att man bör justera dem. Att man inte gör det på 09an är för att det för "stort" att ändra en servicebok osv i efterhand.

Detta är vad jag läst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Byta servo XC60

Du skull bytt den när den började br&ari[…]

Viktfördelning 850 (854) - 95

Ungefär 60% fram generellt. Men vill man veta[…]

Volvo hade väl som tur var lämnat Ford n[…]