Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
Var och klämde på en V40 idag som de hade i bilhallen, tyvärr fanns inga bilar för provkörning ännu hos Volvobil i Torslanda. De skall komma sent denna vecka eller i början av nästa.
Svårt att bedöma kvalitetskänslan, men den kändes iaf väl i nivå med t.ex. V60, många knappar och spakar kommer ju direkt från 60/70/80-serierna.
Fick bra plats både i förarstol och bakom mig själv i baksätet förutom lite trångt för huvudet som slog i taket. Jag är ca 186cm och bilen hade panoramatak. Provade för skoj skull även mittplatsen men den är en riktigt nödplats för korta och smala personer...

Kollade även lite i bagaget, det som slår en då man jämför med min gamla V40 att djupet är så mycket mindre, de mått jag fick fram vid en snabb mätning är följande (cm):
Gamla V40: bredd mellan hjulhus ca 88, max bredd ca 130, djup (mätt på golvet) ca 100, höjd under insynsskydd ca 46.
Nya V40: bredd mellan hjulhus ca 96, max bredd ca 110, djup ca 76, höjd under insynsskydd ca 40, höjd inkl nivå 2 ca 51.
V60: bredd mellan hjulhus ca 110, max bredd ca 127, djup ca 100, höjd under insynsskydd ca 39
I gamla V40 tar hjulhusen relativt liten plats så det finns ganska mycket plats både ovanför och framför allt bakom hjulhusen, medan både nya V40 och V60 är ganska fyrkantiga. Summasummarum så är gamla V40 betydligt större där bak, men nya har en hel del praktiska finesser (som inte är std) såsom 2 nivåer på golvet och praktiska kasshållare. Dessutom blir golvet planare när man fäller fram ryggstödena.
av blåbärsmannen
var inne och kolla på den idag i sisjön gbg . var verkligen bättre än vad jag trodde. både invändigt och utvändigt bagaget var helt ok inga problem att åka att storhandla lr nått.ända jag störde mig på var växelspaken. man såg dubbelt av alla siffror. var nånn reflektion men det spelar ju ingen tänker man ju inte på ändå. bilen var en väldigt ljusblå kinetic med intropaket och lite annat lulllull

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]