Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller med. Det är för att komma fram, när man kanske är tvungen att köra sakta på grund av gropigt underlag, men det ändå går tungt eller är slirigt, som jag köpte min XC70. Till racing är det fel bil, oavsett hur många hjul den driver på.
gooose skrev:Stämmer allt så skall jag få låna en Xc60 D5 AWD 2013 i morgon och testa den Då får vi se vad den går för
Grävling eller framkomst ?

//Gooose
Kanon, ska bli intressant, de som jag vet om har alla kört XC70 med nedslående resultat. Kanske har man en helt annan setup i XC60 som fungerar bättre.

Tänk om du kunnat prova med ett tungt släp bakom också, där märks det verkligen, jag kan slira med framhjulen uppför halva vår grusbacke utan några spår från bak alls.
Jag har beställt en V60 och valde till AWD för att få bättre vägegenskaper vintertid men blir ju klart oroad av det jag läser. En fråga, märks detta bara när ni kör med tungt släp/husvagn eller är det ett problem även när ni kör utan?
Har min 1600kg's Kabe under ett tak (Wirehus) där det är MYCKET smalt att komma in. Det är en liten uppförsbacke och underlaget är gräs. Senast jag backade in vagnen var efter besiktningen i slutet på maj och gräset var MYCKET blött. Här talar vi alltså om maximal utmaning; tung vagn/extremt låg fart/blött gräs som underlag/motlut (och 235 mm breda däck optimerade för att pumpa undan vatten i hög fart på asfalt...)

Min XC70 -08 klarade detta galant utan en enda antydan till hjulspinn. Det är ju precis i dessa situationer som man uppskattar och behöver AWD (och inte minst även automaten som möjliggör krypkörning utan att det ska lukta lameller).

Låter illavarslande om man "sålt själen" i syfte att förenkla (läs förbilliga) Haldexen.

/baklastaren
thalas skrev:J En fråga, märks detta bara när ni kör med tungt släp/husvagn eller är det ett problem även när ni kör utan?
Märks gör det även utan släp. Stannar jag i backen för att tömma brevlådan så slirar det gärna lite i starten om man är oförsiktig igång, det fanns inte på kartan överhuvudtaget med mina förra bilar.

Är det något problem när man kör utan släp? Nej inte alls nu på sommaren, jag kör ju 2wd på de andra bilarna. På vintern då, ja lika effektivt som min förra lär det ju inte vara, men upp kommer man nog i alla fall om man inte har släp bakom.
AWWD skrev:Har min 1600kg's Kabe under ett tak (Wirehus) där det är MYCKET smalt att komma in. Det är en liten uppförsbacke och underlaget är gräs. Senast jag backade in vagnen var efter besiktningen i slutet på maj och gräset var MYCKET blött. Här talar vi alltså om maximal utmaning; tung vagn/extremt låg fart/blött gräs som underlag/motlut (och 235 mm breda däck optimerade för att pumpa undan vatten i hög fart på asfalt...)

Min XC70 -08 klarade detta galant utan en enda antydan till hjulspinn. Det är ju precis i dessa situationer som man uppskattar och behöver AWD (och inte minst även automaten som möjliggör krypkörning utan att det ska lukta lameller).

Låter illavarslande om man "sålt själen" i syfte att förenkla (läs förbilliga) Haldexen.

/baklastaren
Det är i precis de lägena jag upplever skillnaden som dramatisk. Där var ju Gen 3 och Gen 4 totalt suverän.

Vid normalkörning är det ingen större skillnad.
Det är ju inte jätteballt när man står på en sandstrand med trailern ute i vattnet och framhjulen börjar gräva ner sig, då håller man sig för garv. Man vill ju ha "Instant traction" precis som volvo en gång i tiden kallade det.

Gen4 både skapade och tog mig ur dessa hjulspår, det låter som Gen5 skulle haft lite svårare att ta mig därifrån i alla fall.

Bild
Hej, hmmm känns som vi har lite olika ambitionsnivå med terrängkörningen ... :D :D :D jag kör aldrig i värre terräng än så här men fastnade ändå

Bild
Bild
thalas skrev:Jag har beställt en V60 och valde till AWD för att få bättre vägegenskaper vintertid men blir ju klart oroad av det jag läser. En fråga, märks detta bara när ni kör med tungt släp/husvagn eller är det ett problem även när ni kör utan?
Jag valde också AWD mycket för att det endast kostar 7000:- brutto (6100:- med rabatt). Får väl bedömma till vintern om det var värt pengarna.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 130
Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)