Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
BSR verkar vara att föredra då man enkelt återställer bilen till sitt ursprungliga (otrimmade) skick med några knapptryckningar. :)
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Idag bytte jag min turboreglerventil och bilen blev ju som ny!! Till och med automaten växlar ju mjukare! Förut ryckte den i tvåan lite vid kickdown från trean. Nu laddar turbon som den ska.

Mvh Tomas
av S60Turbo
Påverkar turboreglerventilen även körning vid lägre varv (krypkörning), eller är det mer sannolikt att det är fel på luftmassemätaren om det är lite ryckig krypkörning (speciellt vid kallstart)?
Användarvisningsbild
av _Rick_
s60turbo: du har en 01:a så det KAN vara ETM:en (elektronisk gasspjäll) som spökar. Men det är svårt att säga.

Dessutom laddar inte turbon när du krypkör.
av S60Turbo
Kan trottelregleringen bli så snabb och "fladdrig" så att detta kan orsaka ryckig gång? Trodde snarare att det kanske har med motorreglersystemet att göra och att just kallstart påverkar mer än när motorn är varm... Därav min fundering kring luftmassesensorn eftersom även denna är ett känt problem...

Är det turboreglerventilen som styr waste-gaten?

Någon som har liknande erfarenheter?
Användarvisningsbild
av _Rick_
Japps. Turboreglerventilen styr WG (Som används för att styra turbotrycket) vid olika last etc.

Finns mycket som kan krångla tyvärr. Så det är svårt att säga vad. Kan vara LMM, kan vara ETM. kan vara tjuvluft på insugssidan. Avgasläckage
Användarvisningsbild
av johnkanon
noen som har part nr. på turbotrykksventilen?
av cme
Min turbotrycksventil (magnetventil) står och smattrar ibland vid tomgång. Antar att det är lika bra att byta den. Vad kostar ventilen?

cme
Användarvisningsbild
av johnkanon
Er det turboregelerventilen som henger under på luftfilter boksen?
av cme
Bytte magnetventilen idag och upplever att jag fick en mycket följsammare bil. Bytet to som någon tidigare skrivit 5 minuter och delen kostade 515:-.

Är det någon som har erfarenhet av att "tvätta" ventilen? Tänkte testa att motionera den på något sätt (mest på skoj).

cme

Detta har börjat hända min v70 -12.. byt[…]

Broms höger fixas aldrig

Det händer att slangarna kletar igen på[…]

Då är det lättare att bara sä[…]

Har åtgärdat den med 556!