Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DieselDoffe
Hejsan alla kunniga :wink:

Var ute och körde med bilen när den bara tvärdog. Höll ca 1500 varv i en kurva i 3ans växel när den stannade. Sedan var den svårstartad och gick igång på 3e försöket och nu lyser lambdalampan :???: Dock så går den lika bra som innan och varken luktar eller låter konstigt. Någon som har en aning om vad för problem det kan röra sig om i detta fallet?

Tack på förhand
av Hemulen
Om kurvtagningen har samband med problemet kanske någon sladd sträcker sig,motorn rör sig för mycket,kanske dåliga motorkuddar. Med motorn på tomgång,vicka på sladden till vevaxelgivaren,sladdar som går till motorn,kanske från batteriet och liknande,se om det ger något.
av DieselDoffe
Go kväll

Släckte lampan genom att koppla bort batteriet i en timme. Ska fortsätta köra nu och se om problemet återkommer.
Annars var det en intressant teori du hade om problemet. Ska överväga att kolla det du sa om jag får samma problem igen.

Mvh
av DieselDoffe
Hej.

Lampan tänds var gång man rusar motorn lite, kör man lugnt så är det inga problem. Den tändes idag och jag läste direkt ut felkoder. Fick felkod 2-3-2 vilket jag har kollat upp och jag tror det betyder lambdaregleringen fel. Bilen går fortfarande hur bra som helst utan konstigheter. Dock så har tomgången höjts från ca 900, som den brukar vara på till 1100 varv men detta har bara hänt en gång. Någons som har någon teori om vad det kan vara? Ska kolla stiften imorgon. Bytte olja på den idag.
av DieselDoffe
Stiften såg bra ut, ljusbruna och torra, lite sotiga hade dom allt blivit med det borstade jag bort. Nu tänds lampan nästan direkt efter att man nollat systemet genom att koppla bort batteriet. Dock så hände något konstigt idag, lampan lös tidigare på dagen när jag hade haft igång den men hade sen slocknat senare utan att jag hade nollställt bilen. Den slocknar inte heller när jag tar bort felkoden vilken är 2-3-2. Hatar såna här problem då det är så mycket som kan vara fel :|

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]