Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Har haft en XC -01 i två veckor och nu konstaterat att det verkar vara ett glapp i förarsätets högra skena. Det känns tydligt när man bromsar eller accelererar. När jag "rycker" i stolen är det svårare att hitta glappet men det verkar vara mellan 0.5-1mm i längsled. Vad gör man åt detta?

cme
av Frigge
Ett visst glapp finns det då stolarna har Whiplashskydd (Ursäkta stavning)
Är inte säkert att det är något "fel"
Användarvisningsbild
av MartinS
Whiplashskyddet har inget med glapp mellan fäste och dyna att göra. Det lilla (och det skall vara litet) glapp som skall vara är för höjdjusteringen av stolen.

/Martin

PS. En ny sittdel kostar ~2000:- ny (stålramen alltså), så stör man sig på det är det inte sååååå farligt dyrt att byta.
Användarvisningsbild
av CarMan
gissnings vis sitter inte skenorna paralellt, så spärren på ena skenen går ej i.

skut ena skenen framåt eller bakåt
av NCR
Standardfel på volvos framstolar verkar det som. Deras lösning är att byta ut ramen under stolen.

Min gamla v70n hade samma fel, då bytte dom. Min chefs 03:a v70n som han köpte beggad, samma fel där, det bytte dom och nu på min 06:a...samma fel....

Svensk kvalitet!
Användarvisningsbild
av henka35
Mycket vanligt fel. Jag brukar få bort det genom att justera ryggstödet lite. Åkte i veckan en S60 -06:a i Helsingfors. Den hade samma fel på passagerarstolen.

/Henrik
av cme
Glappet är mer än vad som kan kallas för litet eftersom jag reagerar på det. Har en V70n -00 också som inte lider av felet. Jag glömde att säga från början att förarstolen (på båda bilar dvs V70n -00 och XC70 -01) är elmanövrerade).

cme

Det är för att ingen använder de[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]