Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lmob skrev:jag måste tillägga att en god vän till mig har en v70 d3 -12 som han skulle trimma, med annat än polestar, har grejerna hemma. så helt plötsligt hoppar aggregatremmen av pga rullen och trasslar in sig i kamremmen och total haveri som följd. hur hade volvo aggerat om noname trim suttit i bilen kontra polestar.....det är ju en chansning som jag inte vill ta iallafall....
Finns inte Polestar till D3 så det är en hypotetisk fråga. :D
Tror inte det spelat någon roll då remmarna påverkas ytterst lite av annan mjukvara men helt säker kan man ju aldrig vara...
Guru skrev:
Maximuspro skrev: , autotech och mte kunde lika gärna varit Volvos partner.
Nej, det kan dom inte. Polestarmjukvaran är gjord av samma människor som gjort orginalet, dvs 100% av Volvo. Däremot säljs den via Polestar då det tydligen är bättre ur affärssynpunkt. Att Volvo skulle gjort en mjukvara som dom senare sålt via Autotech, MTE eller någon annan är inte troligt.

För jättemånga år sedan gjordes ett test i Bilsport där man testade std + två olika trimchip till S70 T5 i Volvos rigg. Man mätte effekt, temp osv. Vi som inte gick på dagis på 90-talet kommer säkert ihåg. Då påstods att vissa människor på fullt allvar undrade varför inte Volvo själva kunde chippa sina egna bilar när dessa trimmfirmor kunde! Precis som att det var kunskapen som saknades... Men den som sa så visste nog inte riktigt vad dom pratade om! Den som på fullt allvar tror att ett eftermarknadsföretag kan ta ur mer effekt än vad Volvo själva kan bör tänka om. Eller som Rolf Uhr sa i mitten av 90-talet då SAAB lanserade 900 Turbo (185hk). -Det är inga problem att ta ut 300hk, det svåra är att få det att hålla.

Vi jämför äpplen och päron här. Vilket i sig kan vara kul men samtidigt missvisande, speciellt om man jämför dom som om att båda är päron.
Maximuspro skrev:Kul med denna tråd...... Har aldrig påstått att polestar inte gör sitt jobb! Men tråden handlar om effekt som polestar inte fixat, inte max effekt utan effekt vid rätt tillfälle oavsett miljö osv, denna bil är eller var en miljöbil med etanol.
Den effekt dom valt att inte fixa, menar du mera moment vid lägre varv?
Maximuspro skrev:Alla vill inte köra inom ramarna. Kvalten hos volvo e grym, bilen kommer att hålla.
Ja, i nästan alla körfall kommer den att göra det. Vilket räcker för vissa (trimföretag) men inte för alla (Volvo).

Gillar tråden, missförstå mig inte där! Jättekul att ni vill/orkar göra jämförelsen som jag tror väldigt många är intresserade av! Att läsa uppgivna maxsiffror är en sak och det är jag övertygad att många av oss gjort många gånger men ett bänkpapper är en helt annan sak!
Performance
Utveckling och marknadsföring av prestandaprodukter för Volvobilar baserade på erfarenheter från racingen. Polestar Performance Effektoptimering säljs via Volvohandeln för den som önskar optimera, eller trimma i dagligt tal, sin Volvo.

Ifrån polestars hemsida.........

Om volvo tar fram alla programvaror, varför ha detta bolag som "fasad"? Måste vara kanondyrt!
Volvo använder Polestar på ett liknande sätt som M / AMG som ett brand för deras involvering i tävlingsverksamheten.
Ganska smart då att marknadsföra en seriös effektoptimering i Polestars namnet, en produkt och marknadsföring samtidigt ut till intresserade Volvokunder.
Fördelen som kund är att Volvos kompetens står bakom Polestar och garantin att bilen fungerar somtänkt.
Detta behöver inte eftermarknadstrimmaren såsom Autotec bry sig om, man ändrar det parametrar i mjukvaran som enbart ger mer effekt, samband med växellådans programvaror eller annat som kan skapa valideringsproblem kan man förbise.

Söker man enbart högsta effekt och prestanda så skall man vända sig till andra än Polestar, men att tro att Autotech har samma helhetskunnande om mjukvara och hårdvara som Volvo själva har, då lurar man sig själv.
Senast redigerad av 2 Steff 99, redigerad totalt 0 gång.
Maximuspro skrev:Om volvo tar fram alla programvaror, varför ha detta bolag som "fasad"? Måste vara kanondyrt!
Bolaget har funnits längre än dessa trim varit på tapeten. Har i oilka former varit Volvos officiella motorsportpartner i många år. Började som Flash Engineering innan Dahl köpte och döpte om det. Självklart vill man dra nytta av Polestars varumärke. Kostnden är troligen lägre än att med andra marknadsaktiviteter försöka få samma genomslagskraft. Minns Turbo+, hur stort var det? Bevisligen så fungerar det iom verkar tro tror att dom får "racingprylar" i sin Polestarbil. Dom pratar om erfarenheter från racingen. Exakt hur mycket har det tävlats med 5cyl bensin/etanolturbo för att inte tala om dieslarna? Visst rejsades det men en S60 D5, utom tävlan, i S60 Challenge men det var i ett samarbete mellan Volvo/Bosch/CTH. Riktigt grym bil, långt före sin tid.

Hur duktiga Polestar än är så är dom inte så många. Att tro att dom med sina begränsade resurser på egen hand skulle kunna utveckla/prova en ny mjukvara som ska dessutom ska certifieras är naivt. Om dom hade klarat det, då kan man ju ifrågasätta alla tillverkare som har gigantiska utvecklingsavdelningar samt provanläggningar runt om i världen...
Testade att gasa lite nu när jag åkte en sväng utan familjen i bilen, hade inte långa sträckan att köra på men det var roligt iaf.
Upptill 230 är hon riktigt pigg men sedan så segar det mera och jag kom inte över 250 på mätaren innan jag fick bromsa, hade bara ett par km fritt, antar att luftmotståndet tar ut sin rätt över 230...
Steff 99 skrev:Volvo använder Polestar på ett liknande sätt som M / AMG som ett brand för deras involvering i tävlingsverksamheten.
Ganska smart då att marknadsföra en seriös effektoptimering i Polestars namnet, en produkt och marknadsföring samtidigt ut till intresserade Volvokunder.
Fördelen som kund är att Volvos kompetens står bakom Polestar och garantin att bilen fungerar somtänkt.
Detta behöver inte eftermarknadstrimmaren såsom Autotec bry sig om, man ändrar det parametrar i mjukvaran som enbart ger mer effekt, samband med växellådans programvaror eller annat som kan skapa valideringsproblem kan man förbise.

Söker man enbart högsta effekt och prestanda så skall man vända sig till andra än Polestar, men att tro att Autotech har samma helhetskunnande om mjukvara och hårdvara som Volvo själva har, då lurar man sig själv.

Som att tro att alla som är utbildade bilmekaniker är bättre än en som inte är utbildad.

Man ska aldrig säga aldrig, kolla bara på Dalback o hans golf. Audis ingenjörer sa att det var helt omöjligt att göra det han planerade, det skulle inte ens gå 1 mil. han gjorde det med råga, flera ggr om.
Ibland ska man inte räkna med att Volvo själva är så jäkla duktiga, då hade man kanske inte underdimensionerat så många saker som man faktiskt gjort genom åren.
det är så jäkla gott om Autotech trimmade bilar som gått klockrent hur långt som helst så det finns inte.

sen sa någon att man valt polestar pga 100% driftsäkerhet, det är ju lite skrattretande, inte ens orginal har man 100% driftsäkerhet. Det finns alltid saker som kan hända. Allt från måndagsexemplar till dåligt material i en serie mm.

Missförstå mig inte nu, jag säger inte att den ena ÄR bättre än den andra, jag säger bara att bara för att det finns snubbar på Volvo/Polestar som är grymt duktiga, så betyder det inte att det inte finns dom som kan vara bättre.

Lite som att säga att en fotbollspelare som spelat 8 år måste vara sämre än en som spelat 10 år.
Om du hade läst vad jag skrev , så beskrev jag hur en effektoptimering som skall hålla och har garanti tas fram.....
Sedan att du har kunskap och kunnande som överrider de som tar fram motorstyrningssystem hos Volvo och vet vika kvalitetsnormer och styrparametrar som gäller för att man skall bibehålla en driftsäkerhet så är det bara att gratulera.
Normalt sätt när man optimerar för högsta prestanda och effekt så brukar inte livslängd vara det som man sätter först.
Detta har även vedbod trimmarna klarat sedan hedenhöstid...
ravestream skrev: det är så jäkla gott om Autotech trimmade bilar som gått klockrent hur långt som helst så det finns inte.
Det är ingen som sagt annat. Men eftermarknaden behöver inte fundera på om deras optimering tål att dra maxlastad trailer uppför djävulska backar i Arizona i 45°C för att sedan stå stilla utan fartvind för att se hur varmt det blir i motorrummet och om alla kringliggande komponenter tål värmen. Att dra ner effekten pga värme godkänns inte.

Som sagt, olika mål och därför olika resultat. Oavsett kompetensen på personerna ifråga.

Ravestream, låter bekant...
Guru skrev:
ravestream skrev: det är så jäkla gott om Autotech trimmade bilar som gått klockrent hur långt som helst så det finns inte.
Det är ingen som sagt annat. Men eftermarknaden behöver inte fundera på om deras optimering tål att dra maxlastad trailer uppför djävulska backar i Arizona i 45°C för att sedan stå stilla utan fartvind för att se hur varmt det blir i motorrummet och om alla kringliggande komponenter tål värmen. Att dra ner effekten pga värme godkänns inte.

Som sagt, olika mål och därför olika resultat. Oavsett kompetensen på personerna ifråga.

Ravestream, låter bekant...
Tror inte det är nått problem göra det med deras steg1 heller. men men ..

Har du ägt v40 innan kanske & hängt på x40nordic, För Guru låter med bekant.

EDIT: Eller det ar du som hade v50 diseln som var med på kinnekulle ett år ?
Japp! :D

Jag vet hur varmt det blir men vi behöver inte diskutera det här, det leder ingen vart ändå.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]