Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Vi har en V70II My -11 som nu rullat 3000 mil.
Jag ville egentligen ha en Passat men chefen lät mig välja vilken bil jag ville så länge det var en svart Volvo... ?:-/

+
Komfort
Motorstyrka

-
Baggage
Förbrukning
Räckvidd
Övergång bensin till gas

Det positiva behöver knappt kommenteras.
Bilen är komfortabel och motorn är underbar.
> 200hk och strypt toppfart på Biogas är inte dumt :mrgreen:
Jämför man bottendrag med en diesel så står man sig slätt men 2,5 liters turbofemman gör sitt jobb.

Det negativa behöver kanske förtydligas lite:

-Bagage
Baggaget ser mindre ut än vad det är, visst skulle man föredra ett större baggage men det har aldrig egentligen varit ett problem.
Vi kör mycket grejer till/från båten och det får plats.
En gång var jag nervös och det var 120 mil tor Åre i vintras...
5 pers med 5 skidor, 5 hjälmar, 5 pjäxor + allt annat.
Vi köpte all mat i Åre och sålde vår takbox och hyrde den största vi kunde hitta men annars var det inga problem.
På hemvägen hade vi endast skidor, hjälmar och smutstvätt i takboxen, resten fick plats i baggaget.

-Förbrukning
Vem vill inte att bilen skall dra mindre?
Vi ligger på snitt 0,82 Nm3/mil vilket ger en milkostnad på ca 9,43 kr/mil
Helt OK för en stor V70 med > 200hk i blandad körning...

-Räckvidd
Vem vill inte tanka mer sällan?
Vi har kommit 38 mil som längst och tanka aldrig före 30 mil.
Inga större problem om man inte pendlar 15 mil/dag då man behöver tanka varannan dag.
Nu pendlar jag inte längre så det är inget problem längre.

Nu är jag iofs osäker på hur den sänkta golvet i baggaget påverkat räckvidden så det låter jag vara osagt...

-Övergång bensin till gas
De tidigare bilarna vi har haft (V70N, Zafira x2 & Astra) har alla gått över tidigare till gas.
Inget egentligt bekymmer men med kall motor så kör man 1-3 km innan den går över till gas.

Jag ville haft en Passat pga räckvidd/baggage men är rätt nöjd att ha fått en V70.
Svärfar har en Passat och jag skulle inte vilja byta i dagsläget.

Så jag kan varmt rekommendera en V70N Bi-Fuel.

Lycka till
av llesrof
Är Volvon mer driftsäker än Passaten? Jag läste på lite om Passat Eco Fuel igår och det verkar inte direkt problemfritt, absolut inte med DSG-låda i alla fall. Jag vet även andra som har problem med VW och gasdrift men det är möjligt att Volvo lyckats bättre.
av Linqid
SverigeTaxi och även Taxi Göteborg började för en tre-fyra år sedan och framåt med Passat TSI Ecofuel och satsade rätt hårt på den modellen, SverigeTaxi hade väl nästan uteslutande sådana om jag inte minns galet. Nu har man bytt ut hela fordonsflottan mot MY12 V60/V70 D2 115 hk på grund av allt strul som var med gas-Passaten.

Enligt en taxichaufför jag pratade med under en resa var nästan inga förare nöjd med bilarna. Stolarna (sportvarianten) var obekvämare än dom i V70 och det var massor av strul med DSG-lådan. Han lät väldigt nöjd över att ha fått en V70 igen, och tyckte inte att motorn var för klen.
av Tobbe1977a
Har kört både Passat och V70 gasbil. Har kört ungefär 15 000mil med Passaten medan det bara blivit några hundra med Volvon. Skulle jag köpt någon av dessa modeller idag så hade det blivit V70.
Skiljer iofs en hel del mellan dessa 2 bilar men för att göra en jäkla lång lista så tar jag det rätt så kort. Passaten kommer du mycket längre på då dem har lika stor gas som bensin tank. Deras bagageutrymme är inte heller påverkat medan Volvons har höjts upp med 10 cm för att få plats med gastankarna. Sedan när det gäller Passatens DSG 7växlad automat så är det absolut det sämsta jag har kört. Hackar som fan mellan växlarna, lådan rasade vid 14 000 mil. Sedan så är Volvons automat låda mycket bättre, mjukare gång utan några som helst ryckningar. Komforten är bra mycket bättre, säten i volvon är för mig sjukt sköna.
Så bor du nära en CNG station så hade jag absolut valt Volvon. För du kommer i runda slänger 20 mil med Volvon medan du kommer det dubbla och lite till med Passaten..
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Tobbe1977a skrev:För du kommer i runda slänger 20 mil med Volvon medan du kommer det dubbla och lite till med Passaten..
Är det den "gamla" 2,5-motorn som jag har med mindre tank, eller?
Den nya 2,0-motorn finns inte än, eller?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Läser i en del tidningar / artiklar att MY13 Bi-fuel ( 2.0 213hk ) även går att köra på E85, någon som vet mer?

/Kalle
Användarvisningsbild
av Racetwin2
~Kalle~ skrev:Läser i en del tidningar / artiklar att MY13 Bi-fuel ( 2.0 213hk ) även går att köra på E85, någon som vet mer?

/Kalle
Nej det går inte. Bilen är bara mappad för två bränslen. Det finns inte heller E85-haltsmätare s tändning/insprutning kommer inte att justeras baserat på detta.

Sedan GÅR det säkerligen att hälla i E85 och köra men du kommer troligtvis inte få några fördelar av detta.
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]