Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Breaker
#332996
Köpte en 740 -89 för ett tag sedan som ägaren hade rört bort nyckeln til så vi fick bryta upp tändningslåset för att få upp den på kärran.Han hade några 740 ståendes som jag skulle få ta tändningslåset ur.
Nu idag har jag hållt på halva dagen för att få ur tändningslåset men får ej ur det?Har lossat skruven utan skalle som klämmer ihop låset och även dom på undersidan.
Det sitter som en svart plåt runt hålet till låset som jag inte får den förbi?Alltså drar jag ur låset kommer det bara en liten bit innan det tar i den svarta plåten?
Vore mycket tacksam till förslag.

Mvh Danne
Användarvisningsbild
av Dobermann
#333094
Tändnings låset ska ut en bit...
http://images.tradera.com/869/89835869_1.jpg

Bort med skruven utan skalle, vrid tändningslåset till läge 2, tryck upp en radiomejsel under(finns ett litet hål) så att du kan trycka in den lilla spärren, dessutom så måste man skruva loss rattstången 2? skruvar, lyfta upp rattstången och tvinga den åt vänster, då ska du få tillräckligt med utrymme för att dra ut tändningslåset 5cm?, komm inte ihåg om blinkerspaken var i vägen
Alternativ 2 är att kapa sönder plåten....
av Breaker
#333098
Tack Dobermann.Ska prova imorrn igen,försökte lyfta och till vänster men fick inte ur den styrningen som går ner i brädan,men jag använde kanske för lite våld.
Återkommer med resultat.
av Breaker
#333258
Nu är det loss,det var jag som använde för lite våld för att få ur styrningen ur instrumentbrädan.

Och ifall någon annan har samma problem så skriver jag en snabb beskrivning.

1.Lossa kåporna runt ratten och skyddet ovanför benen samt skruva ur instrumenthuset(blir lättare att komma åt då).Jag lossade även kontakterna till blinkers och torkare.

2.Slå loss skruven utan skalle som klämmer fast rattlåset och skruva ur den,till det använde jag en smal huggmejsel.

3.På under sidan sitter det 2 brytbultar till som jag lossade genom att borra någon mm och sen slog i ett torxbits och skruvade ur dom.Sen sitter det en bult till bredvid dom mot ratten som lossas med 10mm nyckel.

4.Vrid nu nyckeln så rattlåset släpper och på undersidan rattlåset finns ett litet hål som man trycker upp en 2mm don eller liknande för att få en spärr att släppa.Hålet sitter ca 1-1.5cm från skarven där rattlåset går in i huset.

5.Tryck nu hela rattstången uppåt bryt lite så styrningen under hoppar ur hålet i instrumentbrädan.Sen vrid stången åt vänster samtidigt som man lirkar ur rattlåset.

Sen är det bara att ersätta brytbultarna med vanliga bult när man monterar ihop det.
Användarvisningsbild
av cybermunk
#333285
Detta var en GUIDE :D den e klistringsbar ser jag :D
Användarvisningsbild
av cybermunk
#333466
Att den går att lägga till i Guiderna längst upp på segmentet 7/900 S/V90 :D
av jeel2301
#660265
Breaker: Kan du förklara det lite nogrannare. Har samma problem som du hade tidigare och nu måste jsg byta tändningslåset. Skulle behöva all hjälp jag kan få. :)
av Rådlös
#660287
Nya brytbultar finns att köpa både hos "Volvoreservdelar" och i större järnaffärer och speciellt sådana som specialiserar sig på skruv och bult.
Svårlösta vibrationer

Sedan så spänner jag upp hjulet i balan[…]

Gav dottern en mobil laddstation i födelsedag[…]

Noggrannheten hos diverse sådana mätare[…]

Byta olja i 8-vxl automatlåda

Det hälldes i olja från Volvo i min ock[…]