Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sorry, jag har utryckt mig oklart, så här ligger det till.
När jag tankar fullt så visar tankmätaren fullt, men sen sjunker den snabbt till botten, som att det vore slut på bensin, men då är det ca halvtank kvar om jag kollar på trippmätaren. Jag kör typ ca 25 mil innan den visar tomt.
Så det visar normalt bara det att den säger att det är tom när det faktiskt är halv tank kvar.
/Josef
Jag skruvade idag upp locket där nummer 32 är på bilden ovan, men det ser inte ut som någon tankgivare kan sitta där eftersom det bara var två bränsleslangar som gick in där och inga el-kablar. Eller kan det vara där tankgivaren sitter ändå?
Har du lyckats få någon klarhet i din fråga? :) är också på jakt efter en tankgivare som kanske glappar/är kass...

Om det finns två så kanske den ena går till pump/motorstyrning och den andra till mätaren?
Läste en annan tråd där personens bil plötsligt tvärdör och är svår att starta precis som min och det va en givare som va kass men får inte tag i honom xD

Så har du hittat vilken du letar efter så är jag nyfiken :)

Med vänlig hälsning, Fredrik
Hej Under 32har du en bränslepump med uttag för bränsleslangar och en givare för den högra tankhalvan det finns även två slangar som går över till den vänstra tankhalvan där en injektor fins för att ta över bränslet till höger sida.
Det går även två kablar från den högra tankgivaren till den tankgivare på vänstersida (33) där båda kablarna går ut till REM, även kablarna för pumpen går in där. Med VIDA/Daice kan man se hur mycket det finns i de olika tankhalvorna.
Ditt fel kan vara att en av givarna har ett avbrott.
Mvh Kurtoua
Kurtoua skrev:Hej Under 32har du en bränslepump med uttag för bränsleslangar och en givare för den högra tankhalvan det finns även två slangar som går över till den vänstra tankhalvan där en injektor fins för att ta över bränslet till höger sida.
Det går även två kablar från den högra tankgivaren till den tankgivare på vänstersida (33) där båda kablarna går ut till REM, även kablarna för pumpen går in där. Med VIDA/Daice kan man se hur mycket det finns i de olika tankhalvorna.
Ditt fel kan vara att en av givarna har ett avbrott.
Mvh Kurtoua
Så om givaren på vänster sida(33) glappar, skulle detta kunna leda till att bilen kan bli svårstartad vissa gånger
under en dag men att den startar utan problem annars?
Hittade en annan tråd här på forumet som hade samma symptom som vi har med vår 2,4t -01 och då va det glapp
I en av tankgivarna som resulterade i att spoppapumpen inte jobbade vid vissa startförsök...

Funderar på vilken av de två givarna det kan vara om det visar sig att det inte är pump-relät som jag bytt nu... xD

Med vänlig hälsning, Fredrik Sällberg
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]