Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apendix01
Jag har nu skaffat en Volvo S70 1998 144 hästar.

Skulle vilja veta mera om att införskaffa ett öppet luftfilter till denna bil. Har hört mycket olika saker som ökad bränslemängd, fel signal på instrumentpanelen. Men också hört mycket positivt om detta. Jag skulle vilja ha ett tyngre
( tuffare ) ljud som att det hörs som jag har typ 250 hästar under huven hi hi. Ja ja, skulle detta nu uppfylla mina önskemål om " häftigare " ljud om jag nu skulle införskaffa ett öppet luftfilter från T.ex biltema. Jag tycker att jag inte vill lägga 1000 kr på detta. Kanske någon vet om jag nu kan köpa detta på Biltema vilket som är bra, samt om vilket som passar till min bil samt helst kostar under 500 kr. är det svårt att sätta dit det själv, har inte så mycket bil kunskaper just om Volvo S70 ( 1998 ) 2.5 . Vad ska man tänka på när jag gör detta. Försökte hitta en video på Youtube om detta men hittade inte något.

Ha en bra sommar :-)-)
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Som föregånde talare sa, köp ett bra märke med avskärmning. Köpte till min V70 ett JR med avskärmning från BSR. Tyckte det var dyrt då (för ca 3 år sen) men insett att det var värt varenda krona! Älskar sug-och poffljudet det ger :D

Edit: Var inte dumsnål på nåt av det viktigaste för bilen! Att få in ren luft i motorn...
Användarvisningsbild
av LionKing75
Som föregående talare nämnde, så rekommenderar även jag dig att lägga på några extra slantar och köpa ett kvalitetsfilter.

Jag köpte OptiFlow från BSR, och det fungerar mycket bra. Har dessvärre ingen erfarenhet av Biltema's luftfilter, så jag har inget att jämföra med.
Jag bytte ut min luftburk mot den medföljande skyddsplåten, som förövrigt är anpassad för bilen. Efter monteringen (som var otroligt enkel), så hörs ett trevligt pys-pys från dumpen... Här ett ljudklipp:

Volvo S/V 70 1999-2000 2.4T/2.5T
http://sv.bsr.se/products/4900703/
av Uninium
Köper du den där avskärmningen så få du leka mullemeck,eftersom den är anpassad för turbo och inte till sugmotor.
Hålet är först på fel sida och anpassat för luftmassemätare som du inte har.
av Uninium
Mupphack skrev:Blir det ens något pys ljud på en sugmotor med öppet luftfilter då?
Inget pysljud men ett rejält romande ljud vid gaspådrag, vet att jag provade på en gammal 850GLE jag hade förut. Ett mysigt ljud vart det..
Användarvisningsbild
av ÄRRet
mattias perssom skrev:Är det en snik budget-v8? :)
You think Sherlock..? Haha...

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]