Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrtdi
Hej alla!

Har en V70 2,4D -10. En nyckel slutade av okänd anledning att fungera. Bokade in en tid hos auktoriserad verkstad och fick en nyckel utbytt.
Från början var det 2 nycklar registrerade i bilens menysystem. När jag kom hem och kollade i menyn var det tre nycklar registrerade.
De har alltså lagt till en 3:e nyckel och inte tagit bort den trasiga ur systemet.
Är inte så bra om man ska sälja bilen och så har man två nycklar men det står att det finns 3 nycklar.
Så jag kontaktade verkstad igen. Fick till svar att man inte kan ta bort den tredje nyckeln ur menysystemet.
Enda jag kunde göra var att beställa 2 helt nya nycklar och programmera om från början till en kostar av ca 5000 kr.

Är det någon som bytt ut nyckel? Hur står det i era menyer?
Användarvisningsbild
av hollan
klart dom kan programera bort den trasiga nyckeln och skall göra! försäkringsbolagen har som krav att tex bort tappad nyckel skall dödas
Användarvisningsbild
av Guligan
Absolut. Det är ju det som är poängen med dessa nycklar. T.ex. så saknar jag just nu min ordinarie nyckel. Om den inte kommer till rätta innan det är dags för bilbyte så blir det en tur till verkstan för att "ta bort" nyckeln.
av Calvin
På V50 går det iaf att ta bort nycklar. Köpte en bil och fick 2 nycklar men det stod 4 nycklar i menyn. Säljaren lämnade in bilen till Volvo och problemet löstes. Som jag fattade det hela så tog man bort alla nycklar och la till de två som fanns.
av Sokton
Jag har åckså en V70 2,4 D -10 som enligt bilen hade 3 nycklar men enbart 2 nycklar följde med. Detta fixade Volvo enkelt genom att ta bort samtliga nycklar och på nytt programmera in de nycklar som finns. Det var inget stort ingrepp.
av mrtdi
Efter mycket tjat är det fixat, nu står det att bilen har två nycklar i menyn.
Fick prata med verkstadschefen som efter flera telefonsamtal och funderingar tog in bilen i verkstaden.
Tog ca 1 timme så var det klart.

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]