Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 240RULE
Hej!
Har fundetat på att måla om min volvo 744.

Mina frågor är:
1. Måste man göra något förarbete?

2.Rolla ellet spruta, vilket är lättast/billigast?

3.Hur många liter går det åt?

4.Vilken färg är lättast att få snygg?

Vore roligt om någon som målat om sin bil kunde lägga upp en bild på resultatet och hur mycket det kostade

Ps. har inte målat om någon bil förr.
av Hemgårn
1. Förarbete

Det absolut viktigaste. Slarvar du med underarbetet blir din insats bedrövlig. Sen beror det ju på hur bra du vill det ska bli samt hur bra/usel du är på att arbeta med bilar.

Lycka till!
av 240RULE
Hemgårn skrev:1. Förarbete

Det absolut viktigaste. Slarvar du med underarbetet blir din insats bedrövlig. Sen beror det ju på hur bra du vill det ska bli samt hur bra/usel du är på att arbeta med bilar.

Lycka till!
Vad måste jag göra för förarbete?
av Droopy
240RULE skrev:
Hemgårn skrev:1. Förarbete

Lycka till!
Vad måste jag göra för förarbete?

Demontera, slipa, spackla, filler, maskera, klibbduk, dammfritt osv osv. utan att låta dryg så låter det inte som om ett lackjobb är din melodi, rolla en bil var det sista jag skulle göra.

Du kan väl öva på något annat först kanske, att lära sig hantera en spruta tar sin tid och det är inte bara blåsa på färg på må och få, om man nu inte vill ha en apelsinlack med massa rinningar och torrsprut.

Men testa med en spruta på något, vem vet, du kanske har talangen direkt. Man ska ju såklart prova men du kanske skulle ta något annat än bilen det första du gör.
av sicnarf
Ett par 2-3 liter räcker gott och väl även om du ska rolla.Färg är inte så dyr på burk så sätt igång så får vi se resultatet.Ta bilder före och efter så vi kan jämföra.Du verkar vara en sann amatör så jag beundrar din modighet
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av Isac94
bror på hur noga du vill va? Om det är en ungdoms-bil som är tukt i övrigt så kan du lika gärna rolla?
Det blir lite som epa-mek men endå.
Då behöver du inte vara så noga om du får repor osv.

Annars om du vill att den ska se ganska bra ut borde du köpa färg från en lackfirma och köpa en spruta.
Grundarbetet ärviktigt och det som tar tid.
Själva tiden att lacka går snabbt.
av 240RULE
sicnarf skrev:Ett par 2-3 liter räcker gott och väl även om du ska rolla.Färg är inte så dyr på burk så sätt igång så får vi se resultatet.Ta bilder före och efter så vi kan jämföra.Du verkar vara en sann amatör så jag beundrar din modighet
Hur många liter går det åt om jag sprutar?
Jag hade tänkt att jag skulle måla motorutrymmet, hur många liter går det åt till det?

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]