Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2.4D-09. :roll:
Felande kontrollpaneler förardörr och vänster bakdörr,alla manövrar är borta.
Likaså fungerar ej låsning/upplåsning av dessa dörrar via fjärrnyckel.Jag har inte hittat någon trasig säkring.
Felet kommer olämpligt i semestertider.Vad kan det vara. Tacksam för tips. ??:-/
Välkommen till forumet!

I dörrarna finns styrmoduler som kontrollerar de olika elfunktionerna i resp. dörr. Förardörrens styrmodul kommunicerar med bilens övriga elsystem med låghastighets CAN-bus. Modulen i dörren vänster bak kommunicerar med LIN-nätverk via modulen i förardörren. Sannolikt är det därför något problem med just modulen i förardörren eftersom ingen av dessa båda verkar fungera.

Kolla om någon felkod finns genom att ha tändningen i läge II (samma som om motorn går) utan att starta motorn. Håll inne READ-knappen och tryck raskt 2 gånger på knappen för dimbakljuset. Då bör du kunna se i meddelandefönstret om någon kod satts.

Modulen i förardörren heter DDM (Driver door module) och modulen i vänster bakdörr heter LDM (Left rear door module). Kan vara så att felkod sätts även för CEM (Central electronic module) beroende på fel eftersom den kanske detekterar att kommunikationen med DDM saknas.

Tips på tänkbara orsaker:
-Säkring A1 (säkring i översta säkringsraden i lastutrymmet) -MY09
-Säkring F8 (säkring i säkringsdosa under handskfacket) MY10-
-Kontaktdon för dörrkablage i A-stolpe glappt/ärgat
-Dörrkablage skadat vid A-stolpe
-Kontaktdon inne i förardörren lossnat/ärgat
-Kablage inne i förardörren skadat
-Modulen DDM i förardörren trasig

EDIT: uppdaterat säkring beroende på MY
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har haft för mig att min bil inte skulle vara drabbad av buntbanden men har nu haft lite tjorv med att temperaturen i instrumentpanelen börjat sjunka när jag öppnat dörren helt. Inte alltid, men det har hänt några gånger, går ner på -40 C då. Då det är kopplat till att jag öppnar dörren så misstänker jag ju förstås också kabelstammen i dörröppningen.

Har försökt kolla under damaskenmen jag vet inte hur man får bort den på något smart sätt så man kommer åt. Lyckas inte lossa hela kontaktstycket från dörren heller, men det kanske inte krävs?
Jag har samma problem. Helt strömlöst vä bakdörr. Lås och elhissar som urkopplade. Ska tilläggas att problemet uppstod när jag fick slut på kräm i batteriet och fick starta med startkablar.

Jag har inte börjat felsöka ännu (förutom att läsa detta toppenforum).

Min spontana tanke är säkring eller programvara. Ett kabelbrott precis vid. Batteritorsk känns inte troligt.

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]