Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Evert
Skulle åka iväg i dag och försökte starta bilen. Startmotorn drog runt men motorn ville inte starta :( . Kom sedan att tänka på att jag på senare tid måste gå ganska nära bilen och trycka på fjärren för att låsa upp bilen. Gick in och hämtade extranyckeln och gjorde ett startförsök. Till min förvåning och glädje startade bilen. Gjorde ett par försök och bilen startade varje gång. Provade då den "gamla" nyckeln igen men det gick inte att starta. Bytte tillbaka och då fungerade det igen. Instruktionsboken har jag glömt på landstället så jag kan inte läsa om "nyckeln" i den.
Är det verkligen så att batteriet måste vara ok för att bilen ska kunna starta eller vad tusan är det som händer ? :???:

Mvh/ Evert
Användarvisningsbild
av Loppan78
Det ska inte ha någon betydelse om batterit är dåligt. För skojs skull så testa att flytta över batterit ifrån den nyckeln som fungerar till den som inte fungerar och testa igen. Men som sagt batterit är bara till för fjärröppningen. Startspärren är en passiv komponent som inte behöver något batteri. Skulle det sedan vara så att det är startspärren som går in så skulle inte startmotorn gå runt alls.
av Evert
Har nu provat och satt i nytt batteri i dosan som fungerar klanderfritt. Startar inte med den "gamla" nyckeln. Startar hur villigt som helst med reservnycklarna....

Inga felkoder går heller att utläsa.....

Förstår inte ett dugg men det är väl kanske lite för mycket att begära :-DD :-DD

Mvh/ Evert
Bakre länkarmsbussning

Angående domkraft så vet jag inte hur […]

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]