Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange88
Hej! Skriver nu mitt första inlägg på forumet=)

Har fått ett akut problem.

Det är så att jag fått jobb i Norge och pendlar till och från jobbet varje dag.
När jag slutade för dagen tog jag bilen, lat som man är från ena sidan byggnaden till den andra( ca 150m) Den gick då som vanligt. Stängde av den och gick in för att duscha, kom ut 20 min senare för att starta.
Bilen går då ca 4 sek för att sedan dö. Provade igen men då tuggar den bara på startmotorn utan att tända. Jag öppnar huven för att kontrollera och skruvar bort jordkabeln från batteriet. Sätter tillbaka den och provar igen. Bilen startar då men dör lika snabbt som första gången.
Kollar även säkringen till bränslepumpen men inget fel där. Pumpen ger ifrån sig ett ljud när jag vrider på tändningen, men efter ett startförsök så är den tyst ( Startspärren som slår till?)

Väntar jag ca 5 min så startar bilen som vanligt men dör. Kan det vara antennringen som spökar?
Har inte haft tid att testa med extranycklarna eftersom jag var tvungen att ringa efter skjuts från jobbet där bilen står.

Om det kan vara till någon hjälp så har kamremen blivit bytt för ca 250 mil sedan. Bilen har ryckt till någon enstaka gång vid körning men det har vart ytterst lite. Den dog även förra veckan när jag bromsade in för en rondell men då gick den att starta direkt utan problem.

Om ni kan komma med tips vore jag väldigt tacksam. Att lämna in på verkstad i Norge är inte billigt samt att jag inte fått min första lön än.

Mvh Magnus
ÄRRet skrev:Läs här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... na#p647913 Tror ditt problem löses med lite olja i cylindrarna...
Tack för tipset men jag tror tyvärr inte att det är samma problem. Min bil startar efter varje gång jag bryter batterispänningen, alternativt väntar 5-10 min. Men efter några sek dör den. Den går inte orent den lilla stund den väl startar. Misstänker att den lägger en felkod efter att den dör men att felkoden försvinner när batterispänningen bryts. Antar att det är därför den går att starta direkt därpå.

Mvh Magnus
Hade samma problem med min v70-97, startade men dog efter några sek.fick då rådet att byta rotorn och efter det inga problem.men det var min bil det. rotorn var lite bränd o det räckte tydligen för att det skulle krångla.
Bilen fungerar äntligen igen =)
Beställde en antennring och bytte, men samma fel kvarstår =(

Hade den sedan den inne på avläsning av felkoder men dom hittade inget som kan ha med startproblemet att göra.

Förra helgen tog jag en weekend till Sverige och passade på att köpa med mig en bensinpump och relä av en bekant. Dom trodde att det var bensinpumpen som var problemet så jag bogserade bilen från verkstaden i torsdags för att fixa problemet där jag bor. Reläet är ju väldigt enkelt att byta så jag gjorde det först.

Då startade den =D Tack Jimpa99!

Reläet gav inte ifrån sig något ljud när jag skakade på det och luktade inte konstigt.
Ett sånt enkelt fel och så mycket problem:P Nu vet jag hur det är att åka buss till jobbet iaf =)

Mvh Mange
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]