Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man brukar räkna med att man behöver samla data sisådär fyra gånger så ofta som man kan åtgärda något. Oftare ger en massa data man kan lagra, men inte mycket mer information att använda.

Lite förvånande tycker jag nog ändå det är att det ska ta såpass lång tid att få upp trycket i det här fallet. Pumpen sitter ju rimligen fortfarande väldigt nära cylindern, och elmotorer går att få en väldans snurr på, väldigt kvickt, om man vill. Det kan väl heller inte vara några större oljevolymer som måste pumpas för att trycka till kopplingen?
apersson850 skrev:Pumpen sitter ju rimligen fortfarande väldigt nära cylindern, och elmotorer går att få en väldans snurr på, väldigt kvickt, om man vill.
Det är ju elmotorn, pumpen och några centrifugalvikter som man ska varva upp. Men det går kanske kvickt om man brassar massor med ström.
V9097 skrev:Bara av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta om även xc90 awd har fått GenV. Jag menar xc90 är väl inne på sitt sita modellår, och kanske har Volvo inte brytt sig att byta till nya awd-systemet på just den modellen?
I den senaste versionen av VIDA använder 2013 XC 90 Haldex version 4. 
Så där nu har jag både varit på långkörning och småkörning med nya(igentligen gamla programvaran) som skall ge mera PreLoad/Instant traction.

Spontant säger jag att jag inte kan rekomendera den mjukvaran till någon överhuvdutage, förbättringen i snabbheten verkar vara ytterst marginell. Däremot för det med sig en massa nackdelar, det låter och viberar en hel del. Det hade jag inte hunnit märka på vägen hem från Volvo i veckan.

Allra värst är det i låg fart vid sväng, Tex på parkering, i korsningar och rondeller osv. Då låter det och känns som ett mellanting av att man glömt koppla ur diffspärren på en trrängbil eller när drivknutarna är så uppslitna att de vibrerar när man vrider hjulen. Huvva.... :roll:

Känns varken premium eller bra. Undrar om det sliter hårt på bilen ?:-/

Och det gör i alla fall inte att man kommer i närheten av Gen4 drivningen i vilket fall som helst.

Skumt var att min långresa landade på strax över 0.7 l/m, då försökte jag verkligen ecco-köra. Då det var mycket husvagnar ute så blev det en lugn och jämn lunk i 80-90 km/k utan accelerationer elller omkörningar. Den borde varit under 0.6 l/m så försiktigt som jag körde. Om nu haldexen ligger i så borde det ju inte påverka förbrukningen på landsväg ens mätbart. Det var nog bara omständigheterna som gjorde det.

Nu ska jag ut och sjösätta min 2100 kg båt, få se hur det går :D

En reflektion: Hade detta varit förra året och jag hade följt med en kollega och tittat på en beggad XC70 AWD och vi hade provkört bilen och där upptäckt att det tagit så här lång tid för AWDn att kopplas in och det hade skakat och vibrerat så här i drvilinan vid sväng så hade jag sagt. Den bilen är ju totalslut i AWDn, köp för allt i världen inte den....
Hmmmm..... kopplade på släpet och skulle köra iväg. Framhjulen grävde ned sig direkt i marken, bakhjulen varken drev eller slirade ett skvatt trots att de stod på halt gräs. Känns som en visco-Kia från Korea gör ett bättre jobb än en Gen V. Har ju kört detta båtsläpet hur mycket som helst med alla mina V70 AWD och XC70 AWD-bilar utan minsta problem, har aldrig varit med om maken om dassig 4-hjulsdrift någonsin som det är i denna MY-2013, vilket skämt....

Provade med HDC men det gjorde ingen skillnad.

Jag vill nedgradera till min gamla XC70 2010 bil igen ....

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
llesrof skrev:Skicka bilderna till Volvo. Eller ännu hellre, filma eländet :D
Och Skicka till Volvo
Filma detta och låt din handlare bifoga denna film till volvo i en teknisk rapport

Är du säker på att du inte beställt en Drive ?? ser ut så

Vad säger din säljare om detta ? Då du har erfarenhet av Volvos tidigare AWD bilar så en film på detta är väldigt skrämmande fakta
Detta är endast en trasig AWD som beter sig på detta sätt på en "normal" AWD

Då du verkar ha mycket användning av AWD så hade jag Ställt frågan till handlaren som sålt bilen om detta är normalt och skall det vara på detta sätt
För dina tidigare bilar har INTE fungerat på detta sätt
Om svaret är JA Så kräv återköp/eller en 2012 Då reklam +tidigare modeller visat ett annat beteende och det inte finns något i reklam eller info från säljaren att det skall vara sämre på 2013 AWD modeller

Jag själv använder väl inte AWD funktionen lika mycket som du gör Detta då frugan kör den mest
Men då jag använder den så är det som i dina situationer med tunga släp runt 2 ton och detta är inte ok att det gräver ner sig

Jag får väl se när mina kunder kommer in med detta till mig fast dom kanske inte märker detta då bilen endast går på asfalt och inte har krok ,har dom krok är det väl mest till cykelhållaren Då oftast körkort saknas för tyngre saker

//Gooose
Det här är ju riktigt pinsamt från Volvos sida. Antingen om det trots allt är fel på din AWD, eller om de försämrat driften så otroligt att den "ska" bete sig som din gör... Herregud.
Det måste dyka upp fler fall av detta under sommaren när husvagnar och båtar ska flyttas, så då hoppas jag att media eldar på för så här ska det inte vara... Jag själv börjar ju bli sugen på en AWD "bara för att" även om jag inte drar nåt med bilen så är det bekvämt på vintern, för jag känner ju hur bra en bekants MY08 går i halt underlag.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 130
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT