Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:biltemas klossar inte så bra men skivorna är bra.
Det är en myt. Bara man filar till klossen så att den löper fritt i oket är Biltema-klossen fantastisk.
Bra bett, överlägsen hållbarhet. Dammar sägs det. Köp stålfälgar!

Skivorna är dock mediokra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det sliter sig säkert rätt efter ett tag, under förutsättning att inget i oket kärvar. Ge det några hundra mil.

/Martin
av TurboMecca
Ok, låter som att det kan vara värt ett försök med Biltemas belägg. Skivorna då, om man ska skippa Biltemas finns det något annat prisvärt fabrikat eller är det original som gäller?
Användarvisningsbild
av hollan
brembo tex!
köp inte klosar bak i alla fall på biltema inte om du har kullerstens gator i din stad har fått byta på två v70 och en v50 pga att dessa är för små och inte har skrikdämpande material på baksidan så dom ligger och skrammlar ganska rejält
min personliga åsikt om bromsar så snåla inte köp inte de billigaste köp orginal eller nåt känt märke
av micke5721
Hej,

Efter att ha studerat bromsoken, original klossarna och biltemas klossarna har jag kommit fram till att biltemas klossar inte ser ut som original klossarna. Antiskrikplattorna på biltemas klossar är större, se inringat, och om man inte har gjort 100% rent i okets spår där klossen ligger an så kommer inte klossarna att sitta som de ska. Brembo klossarna ser dock väldigt lika ut origianlen så där är det inte riktigt lika kinkigt med passformen. Jag skulle kunna köpa biltema igen, men lägga lite extra krut på rengöringen av oken 8) . Enda nackdelen jag ser med biltemas klossar är att de dammar mer än orinal, det ser jag på fälgarna fram.

Bild

MVH Micke
Har köpt Biltemas klossar en gång = aldrig mer för min del.
Det blev vibrationer vid kraftig inbromsning, visserligen på en Volvo 240.
Köpte Volvo original igen och felet försvann, var som tidigare med original klossarna.
Varför detta extra jobb och besvär med att hålla på att byta klossar igen för så lite merpengar för originaldel på de mil man får ut av klossarna?
Att behöva köra in ett par klossar med några 100 mil på nya skivor stämmer inte riktigt för mig. Risken är att bromsskivan redan har fått rostskador där inte klossarna har hållit skivan ren.
Att fila på klossarna ser jag inte som en lösning utan det är oken som rostar och behöver en översyn av anläggningsytorna mot klossarna.
Att fila ner klossarna vid varje byte innebär att det inte blir något kvar av klossar till slut, om oken får rosta som de vill.
Hoppas att ni förstår ironin av sista raden.

Lennart
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]