Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TurboMecca
Batteriet är fräscht/OK, men startmotorn klickar bara (oavsett vilken nyckel jag använder). Det går (än så länge, Peppar peppar-på semester) att få den att starta efter att jag knackat lite på startmotorn.

Om det är antennproblem (den där antennringen vid nyckelhålet), varför fungerar det isf efter att man knackat på startmotorn? Och borde inte någon lampa i instrumentpanelen lysa för startspärr?

Bilen är en sen XC70 -04 (modellår -05) med 2,5t bensinaren på 210hk (om det spelar någon roll).

Några idéer ?
Användarvisningsbild
av wissel
Äsch inget fel på startmotorn. Ett av de vanligaste felen som nämns här på Forumet......
börja med att leta upp den tunna kabeln som sitter på startmotorn ocg fäst med Flatstift....
ta loss o rengör knip eventuellt ihop stiften innan du sätter tillbaka det på startmotorn igen.
Tycker inte om Tips där man säger BYT BYT BYT....
Användarvisningsbild
av Doffen
wissel skrev:Äsch inget fel på startmotorn. Ett av de vanligaste felen som nämns här på Forumet......
börja med att leta upp den tunna kabeln som sitter på startmotorn ocg fäst med Flatstift....
ta loss o rengör knip eventuellt ihop stiften innan du sätter tillbaka det på startmotorn igen.
Tycker inte om Tips där man säger BYT BYT BYT....
Da ville det ikke nyttet å slå på starteren. Den slår ikke inn pga. innslaget henger, slår man på starteren så får man bevegelse i innslaget og den kobler inn. Den tynne kabelen du nevner er jo trossalt signalet til innslaget. Og da hadde det ikke klikket en gang. Eneste man da kan sjekke er jord og + kabler til starteren, men iogmed at den faktisk starter når man slår så er også kabler tvilsomt.
av TurboMecca
Tack för snabba svar, doffen & wissel!

Jag är inte helt säker på att det är just startmotorn som klickar, men något klickljud är det iaf (som brukar efterföljas av att sta rtmotorn drar runt & motorn startar).

Jag ska iaf kolla upp alla elektriska anslutningar (fila/rengöra & 5-56/WD7?)

Tillägg: Om det nu visar sig att det är själva startmotorn som krånglar, kan man då serva bara den (byta kol etc)?
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]