Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare,nu tror jag snart att vi bytt det mesta som går att byta utan att vi har blivit av med klonkandet, jag funderar på om det kan vara fjäderbenslagringen som är dåliga, ngn här som vet hur man kan kolla om dom är dåliga?, är dom svåra att byta?
öppna huven pilla bort skyddet över muttern till stötdämparen ta en 21 nyckel och vrid på muttern går den att vrida mer än ett halvt varv och ej fjädrar tillbaka så är fjädersätet dåligt
hollan skrev:öppna huven pilla bort skyddet över muttern till stötdämparen ta en 21 nyckel och vrid på muttern går den att vrida mer än ett halvt varv och ej fjädrar tillbaka så är fjädersätet dåligt
Jag har ett knarrande ljud som jag misstänker är ifrån övre fjädersätet. Menar du att man ska dra åt muttern mer för att se om den vrider på sig?
shysstkille skrev:Tjenare,nu tror jag snart att vi bytt det mesta som går att byta utan att vi har blivit av med klonkandet, jag funderar på om det kan vara fjäderbenslagringen som är dåliga, ngn här som vet hur man kan kolla om dom är dåliga?, är dom svåra att byta?
På V70:n jag hade så hade jag problem med ett klonkande ljud. På besiktningen bad jag besiktningsmannen se om han hittade något men inte då.. Bytte fjäderbenslagringen och vips så var problemet löst! Otroligt vilken skön känsla det är när ett sådant irriterande klonkande äntligen upphör!
Hej..
När jag körde på typ kullersten så hördes ett väldigt jobbigt klonkande ljud som jag hade mycket svårt att hitta källan till..
Men till sist upptäckte jag av en händelse att gummibussningarna till glidoken var helt slut och det medförde att oket slamrade när det var guppigt..
Kan kanske vara värt att kolla..
Hallå, det kan finnas en annan anledning till klonkande! Har haft detta på både min S80 -99 och V70 -05.

Kolla fästena till avgasröret. På båda mina bilar har de rostat sönder där pinnen ansluter till röret. När man sedan kör kommer röret att slå mot pinnen. Det finns två fästen. Det främre som sitter precis framför bakaxeln och de bakre som sitter innanför stötfångaren. I mina fall är det det främre fästet som rostat sönder. Finns ersättningsfästen på typ Mekonomen.
tbar skrev:Hallå, det kan finnas en annan anledning till klonkande! Har haft detta på både min S80 -99 och V70 -05.

Kolla fästena till avgasröret. På båda mina bilar har de rostat sönder där pinnen ansluter till röret. När man sedan kör kommer röret att slå mot pinnen. Det finns två fästen. Det främre som sitter precis framför bakaxeln och de bakre som sitter innanför stötfångaren. I mina fall är det det främre fästet som rostat sönder. Finns ersättningsfästen på typ Mekonomen.
Precis. Dessa rostar typ nästan alltid sönder. Mina var nästan helt borta när jag slängde upp ett nytt 2,5" system.
Lite jobb är det ju att byta kager och säten, bytte på min nu i våras igen!
Köpte nya säten på skruvat i fjol, och dom höll bara i ett år.

:P Leap har återvunnit samma fula knep som[…]

Vet de som lägger tidningspapper under gummim[…]

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]