Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmi
Alle har sine meninger, jeg prøvede både v60 i T4 og T5 i en uges tid. Ingen af dem har en særlig god lyd i forhold til en volvo femmer.
Men begge er fine motorer, T5'eren har dog lidt mere kapacitet på toppen.

Jeg holder 9l/10mil med en tung fod på motorvej og meget bykørsel. (v60 2.0T polestar)

Modsvarende Volvo XC70 2.5T, v50T5 og S60R har alle ligget 11l/10mil ;o)
Ferraridriver skrev:
KarlE skrev:Volvo har väl slutat med åttacylindriga motorer? Enligt Volvo skall man endast tillverkar 4 cylindriga motorer framöver. Så motorn som sitter i denna bil, lär vara en hårt trimmad T6. Trippelturbo och svänghjul? ;)
Enligt säkra källor kommer 5:an till baka, så uttalande om bara 4:or verkar kanske lite förhastat... Jag har en MY12 V60 T5 med 2.0 4:an och jag kan bara säga USCH och fy vilken besvikelse. Sämre motor har nog aldrig kommit från Volvo. Enligt involverade källor vet man om detta och kommer att ändra på det. Jag hoppas fortfarande att man sätter en riktig motor i XC70, en V8. Då skulle jag kunna tänka mig att köpa Volvo igen...
Användarvisningsbild
av dol
Ferraridriver skrev: Bränsletörsten skall ha med det faktum att T5:an är utrustad med grenrör i plåt och inte gjutgärn och därmed lider av hög temperatur av luften in i motorn (T4 och T5 styr på olika parametrar också). Detta kompenseras med att man "kyler" med bensin som i sin tur får till följd att den drar massor med soppa :-( Vill man få den att dra så lite som möjligt skall man köra på mycket höga växlar men gasar man det minsta uppstår värmespikar och direkt högre förbrukning. Jag har aldrig kört en bil som är så svår att köra snålt. .
Grenrör är det som kommer ut ur motorn och påverkar inte temperaturen på insugningluften.
Det verkar som Volvos konstruktörer gått från konstruktörer till just inköpare och helt tappat greppet om motorutveckling?

Alla moderna motorer har laddluftkylare för att kyla luften (och öka syrehalten) och inte "bensin". Därför borde det vara enkelt att sätta dit en större intercooler om nu insugningsluften blir för varm. Sedan är det inte avgaserna eller plåt som hettar upp insugningsluften utan turbon och dess egenskap att trycka ihop luften till ett laddtryck.

Var vänlig att efterfråga efter den riktiga förklaringen tack!
Användarvisningsbild
av Guru
Kan ju finnas andra anledningar till att man behöver kyla med bensin.
På en turboladdad maskin går grenröret precis intill insugningsröret vid något ställe, nämligen där turbon sitter. En ökad överföring av värme från avgaserna till insugningsluften där har man med sig hela vägen in i cylindrarna. Större intercooler kan kompensera, men det brukar det inte finnas plats till. Dessutom vill man ha lågt motstånd i laddluftkylaren, för prestandas skull.

Det är ett gammalt känt knep att kyla en hårdtrimmad bensinmotor genom att ge den mer bensin än den behöver. Bränslet kyler när det sprutas in i cylindrarna/insuget.
av marcbe
seattlegrunge skrev:Inte så fett: Tråkig bana. Det är Volvos testbana va?
Det är inte en testbana i första hand utan en bana som används mest för demokörningar mm. Ligger i anslutning till Torslandafabriken, de riktiga testbanorna ligger på Hälleredanläggningen inåt landet.
Håller dock inte med om att den är tråkig (att köra). Kort ja, men utmanande då den är kuperad samt luriga doseringar så den kräver sin förrare att våga kliva på rejält genom flera av kurvkombinationerna.
Användarvisningsbild
av Guru
marcbe skrev:
seattlegrunge skrev:Inte så fett: Tråkig bana. Det är Volvos testbana va?
Det är inte en testbana i första hand utan en bana som används mest för demokörningar mm. Ligger i anslutning till Torslandafabriken, de riktiga testbanorna ligger på Hälleredanläggningen inåt landet.
Håller dock inte med om att den är tråkig (att köra). Kort ja, men utmanande då den är kuperad samt luriga doseringar så den kräver sin förrare att våga kliva på rejält genom flera av kurvkombinationerna.
Exakt, det är samma demobana som vem som helst kan besöka/köra på.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c ... entre.aspx
Den är ganska kul, feldoserade, nypande kurvor och lastväxlingar gör att man kan känna ordentligt på grejerna utan att det går speciellt fort.

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]