Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Detta inlägg är raderat av Loner, ta denna diskussion med Adde direkt

Mvh/
Loner
Moderator
Användarvisningsbild
av jonny692
jag tackar för svaren.har nog missuppfattat Amperen då. :???:
av bragger
jonny692 skrev:vad är laddlampan? :???: har tagit ut batteriet och laddat över natten,dagen efter funkade det fint men det är när bilen har stått några dagar.har kört varje dag efter laddningen så jag vet inte om problemet kvarstår,måste ju tyvärr använda bilen till jobbet varje morgon :D .mätte mellan pluspolen och pluskabeln och då fick det inte vara över 1 Ampere,jag fick inget utslag alls så jag tror inte den drar tjuvström.batteriet vet jag inte hur gammalt det är.får nog köpa ett nytt för säkerhets skull.batteriet håller 14V när bilen e igång.
om generatorn avger 14 v när bilen är igång då är nog generatorn schysst.har du kollat remmen om den är slak eller spänd.
trol är det nog batteriet som är på väg att lägga av. Hade liknande fel på en bil jag haft tidigare. Den laddar upp sig men stod den någon dag startade han inte.
på tal om tjuvförbrukare kolla ev bagerumsbelysning om kontakten till den har hängt sig.
om batteriet är mer än tre fyra år gammalt är det nog det som håller på och bli dåligt.
Användarvisningsbild
av jonny692
bagagerumsbelysningen är utkopplad redan.det blir nog ett nytt batteri iaf.tack igen för svaren :D
Användarvisningsbild
av jonny692
när jag trycker upp elhiss knappen fast rutan redan e uppe så dämpas halvljuset,beror det på att batteriet e kasst?
av Cicaro
1. Kolla laddrelät
2. Kolla volttalet på batteriet, om det är lågt koppla in en batteriladdare ett tag, om volttalet fortfarande är lika lågt tar inte batteriet emot laddning som det ska, bara att bita i det sura äpplet och byta batteriet.
3. 400serien har haft problem med slirande och uttorkade generatorremmar, kolla hur generatorremmen ser ut. Testa med remspray.
4. Om du har riktig otur, batteriet är sjysst, laddrelät funkar, remmen är fräsch så kan kolen i generatorn vara slut. Jag brukar då ta mig till skroten och leta efter en "ny" generator, det är ju iofsi nte säkert att du får en fungerande generator på skroten men efter ett par försök så brukar man hitta en.

Lycka till :)
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Cicaro skrev: 4. Om du har riktig otur, batteriet är sjysst, laddrelät funkar, remmen är fräsch så kan kolen i generatorn vara slut. Jag brukar då ta mig till skroten och leta efter en "ny" generator, det är ju iofsi nte säkert att du får en fungerande generator på skroten men efter ett par försök så brukar man hitta en.

Lycka till :)

Ursäkta mig, men om kolen är slut så kostar det ett par tior på OKQ8 att byta ut dom (förutsatt att du plockar ur dom själv, vilket kanske inte är det lättaste på alla modeller). Eller så köper du laddningsrelä inkl. kol för 250-350,- beroende på om det är Bosch eller en fransk generator.

En fungerande utbytes/renoverad generator kan du få för kring en tusenlapp medans en ny kan kosta allt mellan ett par tusenlappar upp till 10.000,- om du har en opel ;)

Annars var det mycket bra tipps...

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]