Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Just det här med tomheten i botten kommer alltid vara bättre på en D3, jag tror inte heller att en BSR:ad DRIVe är på D3-nivå för övriga prestanda.
Visst vibrerar DRIVe en del men det tycker jag även att de 5-cyl gör. De är visserligen tystare from MY10 men jag är inte säker på att de äldre D5-motorerna vibrerar mindre än 1,6d/DRIVe. Det är ju åtminstone helt klart så att 2,0D som inte säljs längre är bullrigare och vibrerar mer än 1,6D./PH
av dst02
Trodde inte de fanns nån motor som gav mer massage i stolarna än driven gör :P . Känns som man ska få "vita fingrar" också när man håller i ratten på tomgång eller kör på låga varvtal :)
av Cox
:D Massagefunktion i stolen är alltså bortkastat tillbehör, ingår i ST utrustningen.
Användarvisningsbild
av Perc
dst02 skrev:Värsta problemet med drive´n är inte att den är slö, de kan man ju leva med eftersom man förmodligen var medveten om att de är en slö bil man köper men vibrationerna är grymt störande och de går inte att trimma bort, motorn bör vara en 5cyl så den går mjukt och fint, effektskillnaden får man på köpet å de är inte heller fel :)
Det går utmärkt att göra en fyrcylindrig diesel vibrationsfri om man bara vill. :) Däremot är bristen på tomgångs-ork ett problem som jag irriterar mig otroligt på då jag kör en liten diesel. Jag hatar när man inte kan smyga iväg på tomgång utan måste varva för att komma nånstans.
Användarvisningsbild
av Perc
Jovisst, automatlåda är ju nästan självklart i en normal V70 numera men det finns ju t.ex inte till DRIVe vad jag vet.
av Allinn
dst02 skrev:Trodde inte de fanns nån motor som gav mer massage i stolarna än driven gör :P . Känns som man ska få "vita fingrar" också när man håller i ratten på tomgång eller kör på låga varvtal :)
Jeg har nå kjørt ca 300 mil i min V70 D2 MY12 med Powershift og jeg er meget fornøyd. Når det gjelder vibrasjon så går jeg ut ifra at dette gjelder manuell kasse. Med Powershift så er den ihvertfall helt vibrasjonsfri.
Når det gjelder ytelse så er jeg også imponert over hva den presterer tatt i betraktning lavt volum og effekt. Når det er sagt så skulle jeg gjerne ønsket meg litt mere "skyv" noen ganger, men det gjelde vel uansett hvor mye man har fra før. :D
Det eneste lille tingen jeg ikke er helt fornøyd med er at Powershiften av og til gjør litt rare "valg" når jeg kjører helt sakte. Da veksler den, av og til, litt rart. Om dette skyldes en svakhet i software, lav effekt eller at den ikke helt forstår hva jeg vil, det vet jeg ikke.
Men hvis det er noen som har erfaring med trim av denne motoren så hadde det jo vært interressant å høre.
av perhall
Ni som tycker DRIVe är bullriga har väl inte kört en 2,0D....? Men sen är det ju svårt att komma ifrån att dieslar vibrerar rätt mycket mer än bensinare. Håller med om att lite av grejen med en diesel är att den ska va stark på tomgång. /PH
av mattish
Perc skrev:Jovisst, automatlåda är ju nästan självklart i en normal V70 numera men det finns ju t.ex inte till DRIVe vad jag vet.

Jag har det i min ;) Powershiften gör sig bättre än manuell låda tror jag..
av Linqid
Fick DRIVe 115 hk till MY11 eller MY12? Bara nyfiken, minnet sviker..
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]