Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en 855 glt -96 och har eventuellt möjlighet att slå till på en 855 glt -97
min bil har automatlåda och 97:an har manuell låda.
Tanken är att använda 97:an som reservdelsbil då den är defekt
och min fråga är: vad kommer inte att gå att använda?
Uppenbart är ju att växellåda osv inte kommer funka men jag tänkte på andra delar,
vad passar och vad passar inte så att säga.

Tacksam för svar

/Marcus
Ok, så då är det bara tuta å köra alltså.
Konvertering är nog inte aktuellt, men att ta delar från den andra till min bil
om något går sönder är i högsta grad aktuellt. :)
Hur är det med slitdelar som kanske ser relativt fräscha ut på reservdelsbilen
tänker på bromsskivor och diverse stag, är det en big "no-no" att återanvända
även om dom bedöms som ok för ögat?
Är inte så jättevan att skruva bil, har precis kommit igång och bytte kylare samt sköljde lådan
precis innan midsommar så jag tar tacksamt emot tips och råd från er som är erfarna. :)
Personligen är jag lite anti mot att återanvända bromsdetaljer från någon annan bil. Men det är jag det :)

Stag osv ska väl inte vara några problem, så länge ev. bussningar är hela och fina.

Om du inte är så van att skruva bil så kan jag rekomendera dig att "öva" på reservdels bilen, som du inte behöver vara så rädd om (antar jag) 8)
Eftersom din bruksbil är i det närmaste identisk så kan du lära dig enormt mycket som du har använding för när bruksbilen behövs lagas, utan att vara livrädd att sabba något. :)
kanske är lättare att skriva vad man inte kan använda rakt av..
Växellåda och kylare vet jag pga att jag precis bytt kylare på min och hade ett helvete att hitta en beggad bara för att jag har automat.
Bromsdetaljer låter vettigt att lämna ifred. Men vad mer kan tänkas vara dumt att ta eller kommer inte att fungera utan större modifikationer? :)
Det enda jag kan komma på är att vissa bilar tar hastigheten ifrån växellådan medans andra tar den ifrån ABS-givaren.
Detta innebär istortsett att du inte kan skifta instrument mellan bilarna.

Dock tror jag att alla 850/x70 efter -95 (dvs 96 och frammåt) tar hastigheten ifrån ABS givaren. Så även där bör det inte vara någon skillnad.
Nu har jag fått mig en reservdelsbil gratis, det som hade rasat var växellådan på bilen och den är jag inte intresserad av iallafall, vissa delar var bytta för bara några månader sen och nu hade jag, dels pga lite platsbrist, mest tänk att skruva bort "bra å ha" delar från den. Vad har ni för tips på saker jag inte får missa att plocka ur?
Bilen ska, när jag är klar, kunna rullas upp på släp å köras 1,5 km till skroten, men utöver det så hade jag tänkt plocka ur alla delar värda att ha.

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027[…]

Kamremsras

Skulle bli väldigt förvånad. Ä[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&aum[…]