Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Streckkod
Hallå där. Är ny här, så ska göra mitt bästa för att förklara mitt problem.

Det började med att bilen började gå ojämnt och ryckigt så att säga. Inga missljud eller vibrationer från motorn i sig. Jag har också ganska mycket olja som kommit över i expansionskärlet och alltså blandat sig med vattnet. Bilen ryker också vit rök, en hel del. Eftersom jag är okunnig så vänder jag mig hit och hoppas får svar på mina problem.

Mvh Anton
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Byta topp-packning är inget du gör på 5min direkt. Du lär ju demontera lite drygt halva motorn.
Sen lär du ha lite special verktyg (antingen köpa eller bygga själv) för att låsa kammarna och vevaxeln.
Sen behöver du även volvo's rosa flytande packning.
Nya topplocksbultar behövs också. Återanvänd inte dom gamla.
Och sen givetvis packningar. Insug, grenrör och toppackning minst. Själv tänker jag köpa en sotningssats och byta det mesta.

Jag har räknat ut att byta toppackning på min 855a kommer kosta mig ca 2500-3000 i bara material, men då behöver jag köpa en moment nyckel också.

Sen kan det ju vara mer som behöver bytas också. Beror ju på vart läckan är, hur allvarlig den är osv osv. Framförallt ta reda på varför packningen gick sönder från första början.

Så, byta toppackning är inte bara. Verkstäder tar ca 10-15k för att göra det.
Många väljer att skrota eller sälja bilen i delar/som reservdelsbil än att laga dom (tyvärr).
av *pettson*
Eftersom det talas om turbo och bilen verkar gå väl utan att bygga tryck så är jag inte alls inne på topplockspackningen. Det är ytterst sällan olja och vatten blandar sej i en vitblockare av den anledningen. Men däremot är det inte ovanligt med en sprucken oljekyl i kylargaveln som leder in olja i vattnet när den spricker. En turbo som mår mindre bra kan också ryka vitt samt göra så. Bilen går ryckigt. För att få veta helt säkert så ska ett kompressionsprov tas. Visar det jämnt och fint så är det oljekylen och turbo. I bästa fall endast turbon om det är generalhaveri i den så vatten irån kylmanteln går ned i oljereturen. Är kompet dåligt och det andra ser bra ut så är väl packningen boven.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]