Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Generation fyra har ju en extra ackumulator för olja under tryck, så att skapa den i en generation fem är väl inte så lätt. Däremot borde det vara lättare att programmera en generation fyra till att bära sig åt som en femma.
Sen huruvida det verkligen blir någon mätbart lägre förbrukning med det nya systemet, det vete katten. När väl oljetrycket är åstadkommet i en generation fyra så behöver man ju inte pumpa, inte mer än för att kompensera ev. läckage. Däremot är jag rätt säker på att komponenten är billigare för Volvo att köpa in.
Den största anledningen till Gen5 lär ju vara tillverkningspriset.

Hur många köpare bryr sig om det är haldex gen4 eller gen5? Någon promille?

Hur många köpare bryr sig om AWD kostar 9.000kr eller 19.000kr extra? 99%.

/Martin
Nu har jag provat med den "andra" programvaran i min bil. Det är visst en gammal programvara som man inte släppt för den skulle låsa upp haldexen för hårt så det vibrerar och blir svårt att svänga vid parkering.

Jag har inte märkt ett dugg av dessa problem. Inga vibrationer eller problem att svänga vid parkering.

Gasade på lite på uppfarten till huset några ggr. Det blev bara spår efter framhjulen fortfarande.

Antingen är Gen 5 för svag för att orka få bakhjuen att spinna loss om det inte är supermjukt underlag, eller så är elhydrauliken så långsam att den inte hinner föra över tillräcklingt mycket kraft till baken om man nu inte gör en lååååång rivstart. Men det är ju inte det jag är intesserad av, jag vill ju att det inte ska spinna när man startar normalt med ett tungt släp bakom.

ja ja ....Jag lägger nog ned detta nu och låter det vara, för det blir nog inte bättre än så här.
MartinS skrev:Hur många köpare bryr sig om det är haldex gen4 eller gen5? Någon promille?
Känns knappt som det är en AWD, All Wheel Drive längre, Snarare en FWD med lite hjälp-drivning bak.

Som sagt, det är ju bättre än en FWD men långt långt efter en Gen 4, men det struntar kanske 99,9% av kunderna i.

Frågan är väl hur mycket man kan spara in innan det börjar märkas.

Den där "luftgevärsfjäderaccumulatorn" i mitten av bilden och elektroventilen i Gen 4 gjorde ju att Gen 4 fick oslagbart prestanda. Håll hårt i era bilar....

Bild

På Gen 5 måste man ju dra på ström och varva upp pumpen innan man kan få upp något tryck.

Bild

Det syns ju rätt bra på bilderna att man har sparat in en hel del komponenter.

Om jag nu skulle var helt fel ute så skulle det ju vara trevligt om någpn från Haldex, BorgWarner eller Volvo kunde kommentera offiiciellt, jag har ju kontaktat samtliga och väntar på svar fortfarande. .
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Men med tanke på att en av XC-bilarna som står på parkeringen utanför jobbet bara har framhjulsdrift, för "Jag tycker bara den ser fin ut att titta på", sa ägaren, så spelar det kanske ingen roll?
Jag undrar just hur bra reklam det är för Volvo. Jag minns då tyskland hade snökaos för nåt år sen och nån hade lagt upp ett klipp på youtube av en granne som inte kom upp för infarten med sin Volvo XC. "Skitbil, fyrhjulsdriven och klarar inte lite snö" typ.
apersson850 skrev:Det är nog snarare frågan om ifall någon på Volvo bryr sig om ifall de får lite bättre marginal på bilarna. Det kan vi vara övertygade om att de gör.
Du har garanterat rätt. Spontant känns det som det enda som skulle kunna påverka något är negativ press från t ex Teknikens värld och liknande. Men det känns bara som en tidsfråga innan det kommer upp, om det nu är så illa.
apersson850 skrev:Kör de på sommardäck i snön hjälper det inte hur det driver.
Tyskland är väl enda landet söder om Sverige där verkligen ty alla har vinterdäck. Det ligger i den tyska kulturen. Sommardäck är farliga under +8 så man lägger på vinterdäck 15 oktober. De har minst lika hög procent med vinterdäck som vi har i Sverige fast det är mycket mindre snö och is.../PH
perhall skrev:
apersson850 skrev:Kör de på sommardäck i snön hjälper det inte hur det driver.
Tyskland är väl enda landet söder om Sverige där verkligen ty alla har vinterdäck. Det ligger i den tyska kulturen. Sommardäck är farliga under +8 så man lägger på vinterdäck 15 oktober. De har minst lika hög procent med vinterdäck som vi har i Sverige fast det är mycket mindre snö och is.../PH
Men de kör odubbat. Är det blankis kommer du inte speciellt långt i uppförsbacke med dubbfria M+S-däck.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 130
OM RYSSEN KOMMER

Betraktar Ryssland alltså 21 år som en[…]

Volvo xc90 2017 d5 R design

XC90 är ofta luftfjädrade. De svälj[…]

Belysning