Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Funderar på att skaffa en V70 från år 00-02 som gått högst 17000 mil med motorn på 200 hk. skulle gärna vilja ha praktiska köpräd vad som bör kollas. Är tacksam för alla möjliga tips och Era erfarenheter.
av DieselDoffe
Menar du 2.4t eller T5? Vår familj har sedan 6 år tillbaka en 2.4t ocean race. Har gått väldigt problemfritt under åren utan några reparationer motormässigt. Annars har det varit krängningshämmare, bromsslangar och sådant smått som har behövts göras vid.
Dock så har den det senaste året haft problem med att den tappar allt laddtryck vid gaspådrag vilket gör att den känns väldigt orkeslös vid till exempel omkörningar. Men å andra sidan så försvinner det bara någon sekund innan det kommer tillbaka.

Nu har den även varit nära på att koka några gånger, tror det är en kass termostat. Den har gått 23k mil och hade gått 14 när vi köpte den.
av Mikael G
Du har ganska hårda krav när det gäller milen, inte många bilar som rullat under 17000 mil i årsmodelsspannet som du skrivit. Jag hade nog försökt hitta en 2.5T från -03 som gått lite längre. Inte så mycket för effektens (210hk) skull utan mer på att du slipper problemet med gasspjällen som alltid kommer annars.
Användarvisningsbild
av gurrish
Mikael G skrev:Du har ganska hårda krav när det gäller milen, inte många bilar som rullat under 17000 mil i årsmodelsspannet som du skrivit. Jag hade nog försökt hitta en 2.5T från -03 som gått lite längre. Inte så mycket för effektens (210hk) skull utan mer på att du slipper problemet med gasspjällen som alltid kommer annars.
Men chansen är väl också ganska stor att spjället är bytt på den också.
av Mikael G
gurrish skrev:
Mikael G skrev:Du har ganska hårda krav när det gäller milen, inte många bilar som rullat under 17000 mil i årsmodelsspannet som du skrivit. Jag hade nog försökt hitta en 2.5T från -03 som gått lite längre. Inte så mycket för effektens (210hk) skull utan mer på att du slipper problemet med gasspjällen som alltid kommer annars.
Men chansen är väl också ganska stor att spjället är bytt på den också.
Jo visst är det så, men det är ju inte så att de utbytta spjällen håller i en evighet heller, de är bättre men inte helt bra (ur kvalitetssynpunkt). Överlag tycker jag inte man ska stirra sig blind på milen utan låta skicket avgöra.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om bilen är välservad är milen inga problem. Skicket är som sagt viktigare än milen många gånger. Vad hade du tänkt ge för den?
Användarvisningsbild
av Alfredo
dieselmagnus skrev:Om bilen är välservad är milen inga problem. Skicket är som sagt viktigare än milen många gånger. Vad hade du tänkt ge för den?
Mellan 40.000, 50.000 hade Jag tänkt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag köpte en -02 2.4T Ocean race i fjol som hade gått 26k. Bilen hade varit fullservad på Volvo hela tiden. Bytte bromsslangar, skivor fram, renoverade alla ok, bromswirar(kärvade svårt), otroligt smutsig bromsolja, tvingades t.o.m byta bromsoljebehållare. Vidare byte av fjädertallrikar och fjäderbenslager(pga gnek). Tidigare ägare hade precis bytt koppling för 11kSEK. Gasspjäll var original och av fabrikat Bosch och helt ok. Tror att turboversionerna fick bättre gasspjäll redan 02(klarläggande behövs nog). För övrigt är jag nöjd med bilen, går bra, är snygg, skön inredning(skinn)
Användarvisningsbild
av Alfredo
Har lite förhandlat men en utanför Västerås som gått 17.000 mil, spjällhuset inte bytt och 16000 mila servisen inte utförd. Begärde 47 men gått ner till 42000 skr bra utrustad men tror Jag avstår. Kamrem byttes 13.000 mil samt ett kamdrev och en kamaxel, kanske remmen gått av?

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....